Resor över Stilla Havet

Författare:

2013-02-08

Thor Heyerdahl var kanske inte helt ute och reste ändå, dvs hade inte helt fel.Han framlade teorin att Polynesien befolkats genom två immigrationsvågor från Amerika, och är ju mest känd för att genom Kon Tiki-expeditionen ha bevisat att en färd västerut över Stilla Havet med en primitiv farkost är möjlig. Med DNA-teknik har man senare bevisat att invandringen skett österut, från Asien. Men en del mysterier återstod. Exempelvis kom sötpotatis, som härstammar från Amerika, till Nya Zeeland långt innan européerna uppträdde i denna del av världen, och polynesiska ord för sötpotatis liknar amerikanska indianers benämningar. Nu har en ny och mera ingående utredning av sötpotatisens genetiska variation, i vilken man använt sig av gamla herbarieexemplar, kommit fram till att denna kulturväxt faktiskt första gången kom till Polynesien med människor som hämtat den i Amerika långt före Columbus tid. Ett par senare importer skedde genom spanjorer och portugiser.