Skorpioner, skallerormar och dinosaurier

Författare:

2011-08-02

Just tillbaks i civilisationen i Bowman, North Dakota, efter en veckas intensivt fältarbete. Helt otrolig upplevelse.

Sedimenten som är från kritatiden är extraordinärt fossilförande. Krita-tertiärgränsen, dvs.det lager av stoft som ansamlades efter asteroidnedslaget för 65 miljoner år sedan är bevarad i området. Under detta lager finns mängder av dinosauriefossil som formligen vittrar fram i samband med häftiga skyfall eller vinterns frostsprängningar. Tillsammans med en grupp forskare från USA och Frankrike arbetade vi under en veckas tid i de sk. bad lands (sediment från kritatiden tillhörande Hell Creek formation på gränsen mellan Montana och North Dakota. Vi fann flera triceratops, flera hadrosaurier, delar av en juvenil T-rex och massor av annat intressant. Det finns gott om sköldpaddsfossil och ovanför K-T gränsen finner man mängder av däggdjursfossil (tänder, ryggradskotor mm.) från de djur som tog över världen efter nedslaget som utplånade dinosaurierna. Det var riktigt heta dagar och i de kolförande lagren gömmer sig skorpioner vilka antagligen dras till fukten i kolet. Det sista man vill göra är att greppa en skorpion istället för ett stenprov så det gällde att se upp. Det värsta var dock att gå i det knähöga gräset och få höra av lokala kollegor at risken att stöta på den dödliga skallerormen är 50/50. Jag tänker absolut köpa mej ”snake-leggings” till nästa år. Allt detta var definitivt dock värt upplevelsen att se *in situ *dinosaurier, dvs. dinosaurier på plats i sedimenten (inte på museum) och omgivningen var totalt fantastiskt. Mina kollegor som stannade kvar ska under de kommande veckorna gräva fram mer av den ceratopsid som nyligen var på nyhetssidorna. Det jag nu ska arbeta med framöver är att placera dinosauriefossilen tidsmässigt rätt i sedimenten genom att datera de omgivande sedimenten med hjälp av pollen. Jag ska bara genom tullen också… I morgon bär det av till Cape Canaveral där jag träffar en annan forskargrupp. Mer om det i morgon.