På nätet den 27 december

I nummer 1/02 kan ni stifta bekantskap med målet för en av Forskning & Framstegs kunskapsresor. Den här resan går till de undersköna öknarna i Namibia där växter och djur har tvingats anpassa sig på alldeles speciella sätt.

2001-12-01
Har kiselchipset någon framtid? Kommer framtidens dator att i stället konstrueras på molekylnivå, i DNA eller rent av i kvantvärlden? Och kommer varje pryl att dölja en dator? Framtidens datorer är temat i nästa nummer av Forskning & Framsteg som kommer vid nyår.

Vi frågar oss också var gränsen mellan kvinna och man går. Det är nu flera år sedan man slutade könstesta inför t ex olympiska spelen eftersom det faktiskt inte går att bestämma kön med test. Vad det är som slutligen gör en pojke till pojke och en flicka till en flicka är fortfarande ett mysterium.

Att rädsla är av äldre datum än förnuftet kanske inte förvånar. Men i nästa nummer får ni läsa om hur forskarna gick till väga för att ringa in uppdelningen av hjärnans funktioner.

Partiklar eller vågor? Det är en klassisk fråga inom fysiken. Om hur förståelsen av detta fenomen växte fram berättar vi i annan artikel i nummer 1/02 av Forskning & Framsteg.

När västkustbanan skulle byggas grävdes Tågerup i västra Skåne ut och där fick forskarna syn på jägarsamhällets undergång. Det är dags att omvärdera jägarstenåldern. Läs om detta i nummer 1/02 av Forskning & Framsteg!

Och så får ni veta resultatet av vår populära ordomröstning!