Kraschtest avslöjar klena mobiltelefoner

Forskare i Singapore har avslöjat mobiltelefonernas akilleshäl: bildskärmar och batterikontakter.

En maskin som kraschar mobiltelefoner, handdatorer och annan bärbar elektronik har konstruerats av forskare i Singapore. Genom att slå sönder dyrbar elektronik mot olika ytor och ur olika vinklar försöker forskarna förstå vilka komponenter som går sönder när man tappar apparaterna i marken eller golvet. Erfarenheterna ska ge säkrare och hållbarare produkter.

Elektroniken kraschas i en giljotinliknande anordning med en hastighet av 6 meter i sekunden.

- Ett antal sensorer fästs på produkterna för att mäta exempelvis acceleration och belastning. Vi kan även filma dem med höghastighetskamera, berättar docent Victor Shim vid National University of Singapore.

I de test som hittills gjorts, med över 100 olika modeller av mobiltelefoner, har man upptäckt telefonernas svaga punkter.

- De absolut vanligaste felen hos mobiltelefoner är att skärmar av flytande kristaller skadas och att batteriernas kontakter går sönder, säger Victor Shim.

Upptäckten har resulterat i att ett antal telefontillverkare kontaktat forskarna och bett om specialtester på just deras telefoner.