Skrämda forskare

Jörn Spolander.

”Jag är livrädd”, sa Nina Fedoroff när AAAS, världens största vetenskapskonferens, öppnade i februari. Tusentals forskare, journalister och nyfikna besökare från mer än 50 länder hade samlats i Vancouver, inbjudna av AAAS – The american association for the advancement of Science. Under några hektiska dagar skulle vi få frossa i färsk forskning och spännande diskussioner – en imponerande manifestation
av människans nyfikenhet och förmåga att utforska tillvaron.

Men den fria forskningen är hotad, varnade Nina Fedoroff, professor i genetik och ordförande för AAAS. Hon skräms av de krafter som försöker förvränga kunskap som krockar med mäktiga affärsintressen. ”Jag är allvarligt bekymrad över hur svårt det har blivit att få igång en vettig diskussion om till exempel klimatförändringen”, förklarade hon och pekade på paradoxen att allt färre medborgare i hennes hemland USA anser att människans utsläpp av växthusgaser påverkar klimatet, samtidigt som ett allt samstämmigare forskarsamhälle pekar åt motsatt håll.

Den paradoxala klyftan blir mer begriplig när man läser rapporten Heads they win, tails we lose som nyligen släpptes av organisationen UCS, Union of concerned scientists. Det är en rafflande och väldokumenterad genomgång av hur företag med hjälp av skickliga PR-firmor och lobbyister påverkar opinionen och manipulera myndighetsbeslut genom att smutskasta enskilda forskare, undanhålla resultat och sprida vilseledande information.

Sanningen segrar alltid till slut, vill man gärna tro. Men kanske inte om man blundar. Chris Mooney, författare till boken The republican war on science, påpekade att striden om verklighetsbeskrivningen har nått hela vägen in i den amerikanska skolan. Det finns förslag att stryka undervisning om global uppvärmning från läroplanen.

Allt som finns i USA kommer till Sverige några år senare, brukar man ju säga. I det här numret av F&F kan du läsa om hur svenska biologilärare jämställer evolutionsläran med skapelseberättelsen i sin undervisning – något som diskuterats sedan länge i USA. Vi får se hur det går med klimatfrågan.