Den nyupptäckta partikeln innehåller två tunga kvarkar av det slag som kallas "charm" (c) och en lätt som heter "upp" (u). Den totala elektriska laddningen blir dubbelt så stor som för en proton, därför betecknas den "++".

CERN

Ny charmig partikel upptäckt

Fysiker hittar nya ledtrådar till materiens inre, i en mycket tung partikel som skapats i en stor accelerator.

2017-07-10

En ny släkting till den vanliga protonen har upptäckts, rapporterar forskare vid det europeiska partikelfysiklaboratoriet CERN. Atomkärnor är uppbyggda av protoner och neutroner, som i sin tur består av tre kvarkar. Men det finns andra sorters kvarkar än de som brukar finnas längst in i vanliga atomer. Den nya partikeln innehåller två stycken av den hundratals gånger tyngre charmkvarken, som i sig själv är tyngre än en hel proton.

– Partiklar som innehåller en charmkvark upptäcktes redan på 70-talet, men en med två charmkvarkar har man letat efter sedan dess, säger kärnfysikern Karin Schönning vid Uppsala universitet, som har läst rapporten.

Sådana ovanliga partiklar är så kortlivade att de bara uppstår ur häftiga kollisioner och försvinner igen innan de går att få syn på. De avslöjas genom pusselarbete med den skur av partiklar de sönderfaller till. Men det är inte helt lätt. Karin Schönning berättar att forskare vid amerikanska Fermilab rapporterade att de hittat en liknande partikel, men lite annorlunda sammansatt, i början av 2000-talet. Den har dock inte kunnat bekräftas av något annat experiment. Men upptäckten vid CERN ser lovande ut.

– Det är en viktig upptäckt, även om vi såklart måste komma ihåg att även detta behöver bekräftas från andra experiment.

Nästa steg är att försöka mäta och studera den nya partikelns egenskaper. Det ger pusselbitar till att bättre förstå de partiklar som omger oss.

– Protoner och neutroner står för nästan all massa i universum, men vi förstår inte varför de har den massa, det spinn och den storlek som de har. Det kommer att bli intressant att kunna jämföra med partiklar med mer än en tung kvark, säger Karin Schönning.