Annons

Dyrt vin smakar bättre

Författare: 

Publicerad

2008-01-22
En forskargrupp vid California Institute of Technology har kommit fram till att priset på vin har en avgörande betydelse för hur gott vi tycker att det smakar. Detta har man kommit fram till genom att med hjälp av funktionell MRI studera hjärnaktiviteten hos personer som provar olika viner. Forskarna bad 20 försökspersoner bedöma fem olika sorters viner i ett smaktest. I själva verket var det bara tre sorter, alla med druvan Cabernet Sauvignon. De fick (fiktiva) uppgifter om mycket vinerna kostade. Bedömarna rapporterade själva att de dyra vinerna var godare än de billiga. fMRI:n visade också att hjärnans lukt- och smakcentra (orbitofrontala cortex) var betydligt mer aktivt när vinprovarna trodde att de testade ett dyrt vin. Det här verkar förenkla saker för den vanliga vinkonsumenten. Undersökningen förefaller visa att det inte är vinets objektiva egenskaper som styr huruvida vi tycker att det är gott eller inte. Detta innebär ju att det inte tjänar någonting till att gå kurser för att försöka lära sig att uppfatta smaknyanser hos vin. Det är heller ingen större idé att lyssna till experter när man ska välja viner, eftersom det inte handlar om att uppfatta hur vinet i sig själv smakar. Det handlar bara om hur dyrt man tror vinet är, dvs. hur gott man tror att det smakar. Vad man således bör göra är att köpa billigt vin och sedan byta ut etiketten innan man serverar det så kommer gästerna tycka att vinet smakar himmelskt!

Kommentera:

3

Dela artikeln:

Kommentarer

Detta stämmer ju precis med en nyhetsnotis i F&F för tre år sedan (2/05) som hävdade att smaken sitter i hjärnan. Så här skrev Lotta Fredholm då:Pepsi och Coke smakar likadant men ger olika hjärnavtryck beroende på vilken dryck personen föredrar.De båda sockerkulörfärgade dryckerna är mycket lika varandra både kemiskt och fysiskt, men många hävdar bestämt att den ena är mycket godare än den andra. Detta använde en amerikansk grupp forskare för att studera hur kulturella förväntningar påverkar hur vi upplever smak.I försöken deltog 67 personer, som fick sörpla läsk samtidigt som deras hjärnor avbildades med magnetresonanskamera. När läsken levererades anonymt aktiverades en del av hjärnan som enbart reagerar på smak.Men när dryckens identitet var känd visade sig andra hjärnstrukturer spela in, bland annat hippocampus och en del i högra pannloben. Den senare tycks påverka smakupplevelsen beroende på tidigare inhämtad kulturell information, medan hippocampus svarar för hågkomst och framtagande av sådan information, skriver forskarna i tidskriften Neuron.

Det gäller inte bara vin, utan allting!Förväntningar styr mycket mer än vad man kan tro. Det är också mycket vanligt att man inte vågar lita på sina egna sinnen och intryck, utan att man hellre litar på experter.Ett exempel är när man ska välja högtalare till sin stereoanäggning. De allra flesta litar hellre till recensioner i facktidningar, eller till butikens kompetente säljare, än till sitt eget omdöme.När man väl följer rådet, och sedan lyssnar själv, har man redan satt sina förväntningar till att det ska låta bra. Och det gör det...Detsamma kan sägas gälla för det mesta!Ett intressant experiment jag läste om, var en psykologisk studie i hur förväntningar påverkar resultatet av en fysisk ansträngning. Försökspersonerna (stackars studenter som vanligt) ombads försöka lyfta en låda med ett icke känt innehåll. Hälften av försökspersonerna fick innan försöket reda på att "Lådan är väldigt lätt att lyfta. Alla har klarat det hittils!)Den andra hälften fick motsatt påverkan: "Du kan alltid försöka lyfta lådan, men ingen har hittils klarat det. Den är väldigt tung!"Behöver jag berätta hur det gick? /Ingemar

MedelSvensson: jag vill inte att någon ska tro att jag tycker dyrt vin smakar sämre, så den risken tar jag inte oavsett hur det smakar!

Lägg till kommentar