Guld i oväntad form

Även guldatomer bör kunna slå ihop sig till ihåliga molekyler, visar finländska forskare.

Författare:

Publicerad:

2004-09-01

Att kolatomer kan slå sig samman och bilda stora ihåliga molekyler har varit känt i snart 20 år. Den först upptäckta så kallade fullerenen består av 60 kolatomer och är uppbyggd av fem- och sexhörningar, ungefär som en fotboll.

Nu har några kemister vid Helsingfors universitet räknat ut att även guld skulle kunna bilda fullerener. Detta är märkligt med tanke på att metallatomer strävar efter att bilda kompakta klumpar, så kallade kluster. Men Mikael Johansson och hans kolleger har upptäckt att det rent teoretiskt är möjligt för 32 guldatomer att bilda en stabil och ihålig molekyl, uppbyggd av enbart trekanter. Utan de relativistiska effekter som Einsteins relativitetsteori beskriver skulle molekylen inte hålla ihop. Hittills verkar guld och kol vara ensamma om att kunna bilda fullerener på egen hand.

- Allt råkar falla på plats just för guld, säger Mikael Johansson.

Det återstår dock att tillverka guldfullerener. Funderingar kring hur detta skulle kunna gå till lär redan vara på gång vid minst ett laboratorium i USA.