Busapa. Orangutangungen Naru är kittlig.

Bild:
Miriam Wessels

Skrattet förenar apor och människor

En apa som blir kittlad hojtar och frustar nästan som en människa. Zoologer som analyserat ljudet menar att lätet faktiskt är skratt.

2009-08-04

Zoologer brukar akta sig för att tolka djur som om de vore människor. Därför kan de säga att en apa utstöter "kittelinducerade vokalisationer" hellre än att den skrattar.

– Men det är befogat att kalla lätet för skratt, säger Marina Davila Ross, zoolog vid University of Portsmouth i Storbritannien.

I sin dator har hon ljudfiler från kittlade orangutanger, gorillor, schimpanser, bonoboer och barn. Tillsammans med sina medarbetare har hon utnyttjat likheter och skillnader i ljudfilerna för att se hur de är besläktade.

Resultatet blev ett släktträd med exakt samma förgreningar som människans och våra närmaste apsläktingars gemensamma utvecklingsträd.

I tidskriften Current Biology skriver forskarna att det mänskliga skrattets evolutionära rötter förmodligen sträcker sig mellan 10 och 16 miljoner år bakåt i tiden.