Annons

Nobelpristagare nobbar traditionell undervisning

Författare: 

Publicerad:

2011-07-07

Carl Wieman, Nobelpristagare i fysik och engagerad universitetslärare, ville visa att modern undervisning fungerar. Han delade upp sina fysikstudenter i två grupper. Den ena gruppen fick lösa problem i små grupper, och när fel uppstod redde de ut missförstånden under ledning av klassläraren. Den andra gruppen fick traditionell katederundervisning.

Den grupp som tränats i aktiv problemlösning fick sedan mer än dubbelt så många rätt på ett fysikprov, jämfört med den traditionellt undervisade gruppen. De blev också mer engagerade i fortsatta studier och önskade fortsätta på samma vis resten av sin studietid.

– Detta är något vi länge vetat men förbisett, kommenterar Wieman sina resultat.

Du har just läst en artikel från tidskriften Forskning & Framsteg. Prenumerera här.

Kommentera:

Dela artikeln:

TIDNINGEN FÖR DIG SOM ÄR NYFIKEN PÅ ALLVAR
10 nummer 779 kr
2 nummer 99 kr
Du vet väl att du kan läsa Forskning & Framsteg i din läsplatta? Ladda ned appen från App Store eller Google Play. (Läsplatteutgåvan ingår i alla prenumerationer.)

Lägg till kommentar