En gul taxi har 9 procent lägre risk att drabbas av en olycka än en blå. Det visar en analys av tre års olycksstatistik från det största taxibolaget i Singapore, som äger närmare 17 000 gula eller blå taxibilar. Skillnaden var störst för olyckor där taxibilar blev påkörda bakifrån. Det beror på att gula bilar är lättare att upptäcka än blå, enligt en rapport i tidskriften PNAS . Forskarna bakom studien anser att bolaget borde byta till enbart gula bilar. De medger att fler gula droskor kan minska fördelen, men understryker att bytet bara skulle höja andelen gula bilar på Singapores vägnät...
Sarajevo, de första dagarna i april 1992. Jugoslavien är i sönderfall. Slovenien och Kroatien har redan blivit självständiga efter krigen sommaren och hösten 1991. Nu är det Bosnien-Hercegovinas tur.
Samtidigt som jag börjar skriva på denna artikel gör jag mitt livs första polisanmälan – någon har försökt skruva bort däcken på vår bil på en allmän parkering.
Du vet väl att du kan läsa Forskning & Framsteg i din läsplatta? Ladda ned appen från App Store eller Google Play. (Läsplatteutgåvan ingår i alla prenumerationer.)
Ännu kan man stöta på uppgiften att Sverige har flest självmord per capita i världen, till exempel i en kolumn i Metro häromåret. Det är en mycket spridd myt.
Problemet med batterier till elbilar är att de är dyra, tunga per kWh och därmed har låg lagringskapacitet, samt att antalet cykler under ett batteris livslängd är begränsat.
I artikeln står: "Elmotorer är mycket mer effektiva än förbränningsmotorer. I dag används omkring 40 TWh energi för personbilstransporter. Med plug in-hybrider skulle det minska till 10 TWh."
Torkel Jansson är professor i historia vid Uppsala universitet och höll en spännande föreläsning på Forskning & Framstegs kunskapskryssning i september i år.
Vad får man om man sätter en radiostyrd bil, en mp3-spelare och lite annan elektronik i händerna på sju studenter vid Kungliga Tekniska högskolan, Kista?
En dag i Tanzania, i början på 1980-talet, blev Annika Carlsson-Kanyama tillkallad av bychefen för att döma en kvinna som olovligen hållit en get i byn.
I det norsk-svenska forskningsprojektet Högriskgrupp äldre ville forskarna lära sig mer om hur äldre fungerar i trafiken. Sammanlagt deltog 100 personer, hälften över 75 år och resten 27-50 år.
Sedan 1990-talet vill vi i Sverige skapa ett miljöanpassat transportsystem. Men att kraftigt lägga om kursen på transportområdet har misslyckats tre gånger under 1900-talet.