lyssna

I svampar finns enzymer som kan ersätta farliga kemikalier och tillverka biobränslen. Enzymföretaget Novozymes har 45 000 svampar och bakterier i sin samling. Svampforskaren Sara Landvik är ständigt på jakt efter fler. ”Vi vet inte var vår nästa viktiga svamp finns.”
Forntiden var allt annat än karg och torftig. När experter på forntida växtmaterial följer med arkeologerna i fält hittar de vackra trädgårdar och spektakulära blomstergravar. Nyligen hittades en järnålderskvinna som begravts på en bädd av gula blommor.
Jakten på ett vaccin mot coronaviruset är i full gång. Optimistiska prognoser talar om ett godkänt vaccin inom ett år. Men tekniken som används är helt oprövad. – Det blir första gången den används i stor skala, säger Matti Sällberg, som leder utvecklingen av ett svenskt vaccin.
Tysta, osedda och vilse i den digitala världen. En miljon svenskar lever i digitalt utanförskap. De allra flesta är över 65 år. Forskning visar samtidigt att digitala tjänster kan vara en väg ut ur ensamhet och depression.
När antibiotika inte längre biter tar forskarna till nya metoder för att ta kål på bakterierna. Följ med till fyra lärosäten där forskarna arbetar med att ta fram nya sätt att angripa bakterier.
Bakterier som är resistenta mot antibiotika är ett allvarligt och växande hot mot både människors och djurs hälsa. Inom EU avlider 33 000 människor varje år av sjukdomar orsakade av resistenta bakterier.