rovdjur

En internationell forskargrupp har hackat fram 147 miljoner år gamla fossila rester av en pliosaur – ett slags korthalsad svanödla – ur Svalbards permafrost. Ödlan var 15 meter lång och vägde 45 ton.
Säg män och överdödlighet, och de flesta tänker nog på fartblinda unga män som kör ihjäl sig. Eller kanske på högpresterande 50-åringar som hastigt avlider i hjärtinfarkt.
Människor har ofta obefogat höga tankar om sig själva. Skälet till det finns i vår utvecklingshistoria, enligt Robert Trivers, professor i antropologi och biologi vid Rutgers University i USA. Just nu arbetar han med en bok om bedrägeri och självbedrägeri som ska komma ut nästa år. I utkastet till ett inledande kapitel skriver han att åtta av tio elever som går ut grundskolan i USA anser att de tillhör den övre halvan när det gäller ledaregenskaper. Inom den högre utbildningen är självbedrägeriet ännu mer utbrett. I en undersökning uppgav hela 94 procent av en grupp tillfrågade akademiker att...
Visenten Stolt, en fullvuxen tjur tung som en småbil, knaprar i sig en morot ur djurskötaren Erland Wadstens hand.
En iskall februaridag för fyra år sedan hackade vi oss genom tjälen i ett gammalt alunskifferbrott vid Andrarum i östra Skåne.
Nergrävda fågelägg kan periodvis utgöra långt över hälften av födan för fjällrävar i norra Kanada. Det visar en studie utförd av svensken Gustaf Samelius och hans kanadensiska kolleger.