Bensin eller diesel?

Det är numera mindre skillnader mellan olika bilbränslens skadeverkningar på hälsa och miljö.
Publicerad

Både diesel- och bensinbilar har blivit renare under 1990-talet. Avgaserna är numera så rena att det knappast är meningsfullt att fortsätta diskutera om diesel- eller bensinbilar är bäst. Skillnaden i skadliga utsläpp beror numera främst på om en bil är gammal eller ny.

I en studie jämfördes tio nya dieselbilar med motsvarande bensinmodeller, och det visade sig att dieselbilarna i snitt släpper ut cirka 30 procent mindre mängder koldioxid och ger upphov till betydligt mindre ozon. Dieselbilarnas avgaser innehåller mycket mindre mängder kolväten, bara en sjättedel av bensinbilarnas utsläpp. Kolväten ökar risken för cancer och bidrar till att det bildas marknära ozon.

Däremot vållar dieselbilarnas avgaser andra problem. Det beror på de relativt höga utsläppen av partiklar och kväveoxider. Dessa föroreningar är fem respektive två gånger större för dieseldrivna än för bensindrivna bilar. Kväveoxider leder bl a till luftvägssjukdomar och bidrar till försurningen. Partikelutsläppen ökar risken för både luftvägssjukdomar och cancer. När det gäller cancerrisken väger det troligen mycket jämnt mellan moderna bensin- och dieselbilar.

Publicerad

Upptäck F&F:s arkiv!

Se alla utgåvor