Nu har VLT två ögon

Jätteteleskopets speglar samarbetar för första gången.

Ett av världens största teleskop, Very Large Telescope, VLT, i Chile bestod förr av fyra fristående teleskop. Nu har ingenjörerna lyckats koppla samman två av de fyra speglarna (8,2 meter i diameter) genom att leda ljuset i underjordiska gångar. Den första bilden – interferensmönstret – togs av stjärnan Achernar på den södra stjärnhimlen.

Stjärnans diameter bestämdes till 13 miljoner kilometer. Det låter kanske inte som en precisionsmätning att mäta en så lång sträcka, men Achernar ligger på hela 145 ljusårs avstånd från oss. Mätningen motsvarar därmed att stå på jorden och mäta längden på en bil på månen.

Om teknikerna vid European Southern Observatory, ESO, som äger VLT, lyckas koppla samman alla fyra teleskopen på bergstoppen i Chiles öken, kommer observatoriet att ha världens bästa teleskop för mätning av synligt och infrarött ljus. Interferometern kommer att ha femton gånger bättre upplösning än dagens markbaserade teleskop.

Med framgången i oktober kan VLT anses vara ett passerat projekt. Nu är det VLTI som gäller, Very Large Telescope Interferometer.