Stjärnolympiaden

Ungdomar från tolv olika länder samlades i Stockholm nyligen för att delta iden åttonde internationella astronomiolympiaden.

Klockan är strax före elva på kvällen och på Saltsjöbadens observatoriumsterrass står det armeniska laget och följer Anders Västerbergs stadigtpekande hand upp i skyn. Han visar en stjärnbild i söder, och de ska listaut vilken. De lyser med sina röda lampor när de skriver ner svaren. Därefterska de räkna ut hur mycket klockan är utifrån stjärnornas positioner.

Andre Yohannes Wibisono, 15 år och från Indonesien, har gjort klart detsista delmomentet. Han tyckte inte det var så svårt, trots att varken haneller brasilianarna har sett den norra stjärnhimlen förut.

– Vi kan inte se vare sig Cassiopeia eller polstjärnan hemma hos oss. Ochdet är så kallt, säger Andre Yohannes.

Det är första gången som olympiaden hålls utanför ett rysktalande land, ochför första gången sedan starten riskerade olympiaden att ställas in på grundav pengabrist.

– Ryssarna tycker att det är helt obegripligt att vi inte har resurser närde ser hur rikt Sverige är. Förra året satt vi i fallfärdiga skolor iKaukasus, säger Anders Västerberg, som är ordförande iorganisationskommittén och lärare på Saltsjöbadens samskola.

Till skillnad från svenska myndigheter satsar fattiga länder stort påolympiader i flera naturvetenskapliga ämnen. I Indien deltog 13 000 elever iden första nationella uttagningen i astronomi. Slutligen valdes sju ungdomarut som fick åka till Sverige.

– Att anordna tävlingar i naturvetenskap och matematik är ett sätt för ossatt hitta de mest begåvade ungdomarna. De är ofta så uttråkade avskolundervisningen och brukar inte göra så bra ifrån sig på deinternationella proven, säger astronomiprofessorn Mayank N. Vahia, som ärlagledare för det indiska laget.

Och vinnarna blev . . .

Av nio första pris gick fyra till Indien, två tillArmenien, två till Ryssland och ett till Kina. Femtonåriga Maria Kozlovskaiafrån Moskva fick förutom första pris också diplom för utmärkt resultat.