Första signalerna från exoplaneter

Planeter runt andra stjärnor gömmer sig i tjocka stoftmoln.

Astronomer vid det amerikanska Spitzerteleskopet har som de första i världen kunnat registrera direkt ljus från två planeter kring andra solar, så kallade exoplaneter. Planeterna kring andra stjärnor brukar dränkas i stjärnljuset och är för små och för ljussvaga att ge sig till känna vid direkta observationer.

Nu har man hittat två planeter som kretsar kring sina stjärnor i precis rätt vinkel från oss sett så att strålningen går att mäta. Först noteras den sammanlagda strålningen när planeterna är framför sin stjärna, och när sedan planeten försvinner bakom stjärnan mäts strålning enbart från stjärnan. En enkel subtraktion ger då planetens infraröda utstrålning.

De två heta gasplaneterna verkar vara både torrare och molnigare än förväntat. Molnen består antagligen av stoft, möjligen små korn av sand, som skiljer planeterna från alla hittills kända planeter. Däremot saknas det vatten på bilderna vilket borde finnas där enligt teorin. Forskarna tror att vattenångan döljs under det tjocka molntäcket.