Vinnare av Tidskriftspriset: Årets rörligt 2024!

Det är så komplicerat att det blir kul

Publicerad
Patrik Hadenius. Har du tankar och idéer om det du just läst? Mejla mig!

Jag minns min första bil. Jag köpte den tillsammans med min bror. Det var en Volkswagen och den var fantastiskt rolig att köra – och att köpa. Sedan blev det en Ford Taunus som var lika gammal som jag själv, tillverkad 1964. Och efter det en Saab V4 med frihjul (och knappt fungerande bromsar). Det var roliga och egensinniga bilar. Inga lysande affärer, men lustfyllda.

Efter det har bilköpandet blivit tråkigare. Flotta bilar är lite för dyra, och fräcka bilar fyller sällan en trebarnsfamiljs praktiska behov. Vi brukar stå i valet mellan några standardbilar som kostar ungefär detsamma och ser rätt lika ut. Trevligaste säljaren vinner.

Jag blir påmind om detta för att det återigen är dags att välja bil. Familjen har en tjänstebil och tiden är inne för att byta. Jag var först ganska uttråkad. Men det visar sig ha hänt något. Bilköpet råkar nämligen sammanfalla med att ett svenskt bilmärke just börjat sälja en så kallad plug-in-hybrid med dieselmotor. Den drivs framåt av en kombination av batterier och diesel. Batterierna kan laddas när bilen står stilla och därmed minska behovet av att använda dieselmotorn för kortare sträckor.

Vi skrev i Forskning & Framsteg för 14 år sedan att framtidens bil troligen blir en elbil, kanske driven med ström från en bränslecell. Vi är inte i framtiden riktigt än. Men vi skrev också att på vägen dit kommer det att behövas tillfälliga lösningar.

– Vi kan se fram mot ett årtionde av ganska stor förvirring, sade Per Kågeson, som då var ordförande i föreningen Gröna bilister. Nu är han adjungerad professor i miljösystemanalys vid Centrum för transportstudier, KTH, och huvudsekreterare i statens utredning om fossilfri fordonstrafik.

Per Kågesons förutsägelse visade sig träffsäker. Som nybilsspekulant finns det många alternativ att välja på. Och det är inte alltid lätt att jämföra fordonen med varandra. De flesta nya miljöbilarna är snåla fossilbränslebilar, som får lite hjälp på traven med el. Den svenska biltillverkarens nya modell som jag nämnde ovan är bara ett exempel av många. Men det var just den som av tekniska skäl fick min entusiasm att vakna. Det var ju nästan precis den bilen som vi förutsett i Forskning & Framsteg. Och nu finns den att köpa!

Ett bilköp är en stor affär. Det handlar om mycket pengar, som man ganska snabbt förlorar. Och samtidigt som vi väljer bil tar vi ställning i klimatfrågan. Det är ett tillfälle att konsumera miljösmart, om man vill.

Men vad är miljösmart? Staten försöker hjälpa oss med sänkta förmånsvärden och miljöbilspremier. Redan där blir det så komplicerat att Stockholms och Malmö stad tillsammans driver en särskild webbplats där de försöker förklara hur det ligger till. Efter att ha läst en stund på sidan har budskapet gått fram: det är inte enkelt.

Men Per Kågeson sade inte bara att vi skulle vara förvirrade. Han pekade också på att fordonsparken skulle delas upp tydligare: taxibilar kunde drivas på ett sätt, lastbilar på ett annat, tjänstebilar på ett tredje och privatbilar på både ett fjärde och femte, beroende på var i landet man bodde.

Jag bor i Stockholmsområdet och vet inte hur jag ska välja. Men lusten att köpa har ändå väckts av de många vägvalen och de tekniska utmaningarna.

Det är helt enkelt roligt att köpa bil igen.

Publicerad

Upptäck F&F:s arkiv!

Se alla utgåvor