Ny teknik: Nano­trådar vävs med gas

Halvledare av nanotrådar är byggstenar för framtidens dioder, solceller och batterier. Problemet hittills har varit att kunna tillverka dessa trådar i industriell skala.

På guldpartiklarna (gula) växer nanotråden av galliumarsenid (grön) fram i den nya tillverkningsprocessen som forskarna kallar för aerotaxi.
Bild: Lunds universitet

Svenska forskare har utvecklat en ny teknik för att framställa nanotrådar. Metoden är snabb, kontrollerbar och relativt billig, vilket gör att den passar för industriell tillverkning.

Först framställs små, runda guldpartiklar. På guldpartiklarna sätter sig sedan partiklar av galliumarsenid (GaAs) som bygger upp själva nanotråden. Nanotrådens storlek kan varieras genom att ändra guldpartiklarnas storlek, temperaturen och tiden tråden tillåts växa. Det revolutionerande med den nya metoden är att den sker i en gas/partikelblandning. Forskarna kallar sin nya teknik för aerotaxi.

Lars Samuelson, professor i halvledarfysik vid Lunds tekniska högskola, som med sitt forskarlag utvecklat aerotaximetoden, tror att tekniken kan kommersialiseras inom två till fyra år. En prototyp för solceller beräknas finnas klar om två år.