Svänghjul sätter fart på elbussen

Forskare vid Uppsala universitet utvecklar ett nytt sätt att driva elfordon. Hemligheten är att lagra energi från inbromsningar i ett elektriskt svänghjul, som används för att accelerera fordonet. På så vis minskar både slitage och funktionskrav på batterierna, eftersom accelerationer kräver betydligt högre effekt än vanlig körning. Uppsalaforskarna öppnar därmed för starkare och energisnålare elfordon, något som kan få stor betydelse för övergången till ett hållbart transportsystem, där eldrift antas spela en avgörande roll.

Publicerad

Bild: Johan Jarnestad

Systemet levererar när bussen behöver mest kraft

Medeleffekt är genomsnittlig energianvändning per sekund. Vid stadskörning är medeleffekten låg, men accelerationerna är många och kan kräva tio gånger medeleffekten. Vid accelerationer utnyttjas den energi som lagrats i svänghjulet under inbromsningar.

Gammal teknik i ny skepnad

Svänghjul är en uråldrig teknik, med drejskivan som tidigt exempel. I dag används avancerade svänghjul i till exempel accelerationsstarka formel 1-bilar. Modern teknik har löst tidigare problem med hållfasthet och gyroeffekt. Uppsalaforskarnas helt elektrifierade koncept medför ytterligare fördelar, som högre verkningsgrad och minimalt slitage.

Upptäck F&F:s arkiv!

Se alla utgåvor