Odlad hjärna styr robot

Hjärnklumpen som styr roboten består av några tiotal miljoner celler.
Bild: Kevin Warwick

Världens första riktiga cyborg har han kallat sig, Kevin Warwick, professor i artificiell intelligens vid Reading university, Storbritannien, som för ett antal år sedan lät operera in elektroder i sin vänstra arm. Anslutna direkt till nervsystemet plockade elektroderna upp professorns signaler, och på så sätt kunde han styra en robothand på distans.

I jakten på kunskap om hur nervsystemet fungerar har Kevin Warwick och hans forskargrupp även fått en artificiell råtthjärna att styra en robot.

Neuroner från en råtta placerades på ett odlingsglas med elektroder. Under några dagar fick neuronklumpen växa till sig i anslutning till elektroderna, varpå den kopplades ihop med en liten robot. Roboten hade ingen egen processor – den bestod bara av två hjul och en ljudsensor.

Till en början kunde roboten inte hålla kursen utan for in i hörn och kanter. I mikroskop kunde forskarna dock se hur små neurala nätverk eller mönster började bildas och hur den lilla hjärnklumpen både tog emot och sände ut signaler till roboten. Och efter ett par, tre månader lärde sig hjärnan att kontrollera sin ”robotkropp” och undvika hinder.

Experimentet har upprepats flera gånger och ungefär var tredje gång lyckades forskarna få klumpen av hjärnceller att utveckla neurala mönster.

Men det är svårt att veta hur mycket man kan få den artificiella hjärnan att växa. Hjärnklumpen som styr roboten består av några tiotal miljoner celler. Och än är det förmodligen mycket långt kvar innan någon lyckas odla en hjärna stor som människans, med dess omkring 30 miljarder nervceller.