Speldjävulen finns i hjärnan

En viss typ av hjärnskada gör att vi tappar intresset för spel.

Publicerad
Maskiner som kan få din insula att gå igång.
Bild: Istock

Tänk att du spelar på en enarmad bandit. Du har fått två apelsiner på rad och en vattenmelon, men en apelsin är belägen precis ovanför vattenmelonen. Många skulle tänka att det var nära ögat, och att den sista apelsinen var nära att knuffa undan vattenmelonen och ge dig jackpot och massor av mynt som rasslar ner i skålen. Den irrationella känslan av att det var nära en storvinst gör att många uppfylls av en drift att lägga i ännu ett mynt i den enarmade banditen, dra i spaken och hoppas att få tre likadana frukter på rad.

Förmågan att överskatta vinstchanserna, och att speciellt efter en ”nära ögat-miss” bli motiverad att fortsätta spela finns hos de allra flesta, och utvecklas hos spelmissbrukare. En grupp brittiska forskare undrade var i hjärnan den här speldriften är belägen.

De lät grupper med olika skador i främre delen av hjärnan, samt en frisk kontrollgrupp, spela på enarmade banditer och roulett. Det visade sig att den enda grupp som inte blev sporrad att fortsätta spela var de som hade skador på sin insula, rapporterar forskarna i tidskriften PNAS. Insula ligger inbäddad i främre delen av hjärnan, på höger och vänster sida. De är lika små som ett katrinplommon.

Redan för några år sedan presenterade amerikanska forskare en studie i Science som visade att inbitna rökare som efter en stroke har fått en hjärnskada i just insula, tappade suget efter cigaretter. Och med hjälp av olika hjärnavbildningstekniker, som funktionell magnetkamera (fMRI), har man på senare år upptäckt att insula tycks vara inblandad i viktiga mänskliga processer. När kroppen känner av att den behöver näring ser insula till att vi får aptit. Den gör att vi känner empati, skrattar åt skämt, känner äckel när vi ser något äckligt, eller njuter av musik. Den ger oss drifter som får oss att agera, antingen genom att vi känner avsmak eller njutning.

Så insula får speldjävulen att viska åt oss att fortsätta spela och hoppas på snar vinst, fastän vi rent rationellt borde förstå att chanserna är små. Men med en skadad insula riskerar inte bara lusten att spela att försvinna, utan också de drifter som gör oss lyckliga. 

Publicerad

Upptäck F&F:s arkiv!

Se alla utgåvor