I september gick den första deltävlingen i Formel E, en ny racingklass för elbilar med toppfarter på över 200 km/h. Den internationella bilsportfederationen FIA vill ge bilracing en mindre miljöstörande framtoning. Samtidigt ska tävlingarna höja intresset för elbilar i allmänhet och driva på teknikutvecklingen, enligt FIA. Under premiärsäsongen kör alla förare identiskt lika bilar, Spark-Renault SRT 01E, som utvecklats i ett samarbete mellan flera företag. I framtiden ska tävlingsstallen konstruera sina egna bilar, på samma sätt som i dagens Formel 1.
Här tävlar man 2014/15
13 september: Beijing, Kina
22 november: Putraya, Malaysia
13 december: Punte del Este, Uruguay
10 januari: Buenos Aires, Argentina
14 februari: Plats ännu ej bestämd
14 mars: Miami, USA
4 april: Long Beach, USA
9 maj: Monte Carlo, Monaco
30 maj: Berlin, Tyskland
27 juni: London, Storbritannien
Kommer man att sakna motorvrålet?
Kan vinandet från en högvarvad elmotor ge samma fartkänsla som vrålet från F1-bilarnas förbränningsmotorer? Ljudnivån är betydligt lägre, som mest 80 dB, ungefär dubbelt så hög som ljudet från en vanlig personbil.