Supernovans ljus kopieras av tung galax

De fyra gula punkterna är ett slags kosmisk masskopiering av ljuset från Refsdals supernova, som ligger bakom galaxen i mitten av bilden.
Image: NASA / ESA

För första gången har astronomer kunnat se ljuset från en supernova fyrfaldigas på vägen mot jorden, då det påverkades av en supertung galax. Effekten stämmer väl överens med Einsteins relativitetsteori, som beskriver hur tunga objekt deformerar rymden och får ljusstrålarna att följa krökta banor.

Rymdteleskopet Hubble kunde fånga rymdens krökning orsakad av en tung, elliptisk galax, som ligger ungefär halvvägs mellan jorden och supernovan, cirka 9,5 miljarder ljusår bort. Galaxen splittrar de passerande ljusstrålarna och skapar fyra förstorade bilder av supernovan.

Supernovan har nu döpts till Refsdals supernova, för att fira astronomen Sjur Refsdal från Hamburgobservatoriet i Tyskland, som 1964 var först med att föreslå den här typen av effekt på ljuset från avlägsna supernovor. Effekten kallas Einsteinkorset, och har tidigare bara observerats hos ljus från fjärran kvasarer, rymdens kraftfulla fyrar som drivs av svarta hål.