Vi ska sticka hål på bubblan

Publicerad
Har du tankar och idéer om det du just läst? Mejla mig! patrik.hadenius@fof.se

När jag var liten firade familjen jul hos farbror Hans och hans fru Lisel på en gård utanför Örebro. Jag var liten och allt annat var stort. Ute snöade det och inne var det julstämning.

Det var också här som jag avslöjade tomten och tjuvkikade på julklapparna.

Det var min farbror som var utklädd till jultomte. Jag minns än i dag när jag genomskådade bluffen. Min triumf. Jag hade känt igen hans handskar och kunde gå ut i hallen efteråt och se att de låg där. Men till min stora förvåning skrattade han inte när jag avslöjade honom. Jag var ju yngst i släkten och förväntades nog tro på tomten i flera år till.

Några år senare, kvällen före julafton, smet jag in i rummet där jag visste att julklapparna var undangömda. Jag hade önskat mig en speciell miniräknare, och nu såg jag paketet. Jag blev förstås superglad. Men lyckan varade inte länge.

Jag fick svårt att somna den kvällen. Men inte på grund av att jag var så nyfiken utan därför att jag hade tillfredsställt min nyfikenhet.

Detta nummer, jubileumsårets elfte och sista, är ett nummer med nyfikenhet på omslaget. Det är det första i tidningens historia som har ett foto taget av en läsare – framröstat av er läsare.

Temat för Forskning & Framstegs jubileum har varit 50 år av nyfikenhet. I en artikel i detta nummer reder vi ut vad nyfikenhet är och på sidorna 66 och 67 frågar vi sex personer om nyfikenhetens plats i samhället. Som min anekdot från julafton visar är det där med nyfikenhet inte helt okomplicerat.

Om Forskning & Framsteg ska motivera sin existens i 50 år till kan vi inte bara bejaka nyfikenheten. Det skulle bli enahanda och tröttsamt. Nej, din nyfikenhet som läsare stimulerar vi bäst genom att inte alltid tillfredsställa den. En riktigt bra tidning ska inte bara locka och gillas av läsarna. Den måste också påverka och utmana.

Ett av årets nyord är filterbubbla. Det betyder att det vi ser på nätet, genom Facebook, Twitter, Instagram och Google, styrs av algoritmer. De ser till att vi möter det vi redan gillar. Vi lever i en bubbla. Lite förenklat kan man säga att filterbubblan är sociala mediers motsvarighet till åsiktskorridor.

En tidning skulle kunna fungera på samma sätt. Men om den ska vara extra bra, så måste den då och då också bjuda på obekväm information. Forskning & Framsteg ska tillfredsställa ditt behov av att njuta och försjunka i en bildningsbubbla. Men ibland ska läsningen få bubblan att spricka, och utmana några av dina föreställningar och åsikter. Det ska Forskning & Framsteg fortsätta att göra under de kommande 50 åren. Välkommen att följa med!

Publicerad

Upptäck F&F:s arkiv!

Se alla utgåvor