Maskin leker med klossar
Efter schack, poker och Go har en robot med artificiell intelligens lärt sig att spela Jenga. Utmaningen är att kombinera syn och känsel med fysikens lagar.
Jenga är ett spel som går ut på att bygga ett så högt torn som möjligt med klossar. Från början är de staplade i lager om tre, vinkelrätt mot varandra. För spelarna gäller det att hitta de klossar som kan flyttas upp till toppen utan att tornet rasar.
Det kräver både fingerfärdighet och känsla för fysikens lagar. En grupp forskare vid amerikanska Massachusetts Institute of Technology, MIT, har nu skapat en robot som lärt sig att spela spelet. Resultatet presenteras i Science Robotics.
Roboten är utrustad med kamera och griparmar med kraftgivare som känner av motståndet när roboten försöker flytta på klossarna. För att lära sig spelet fick roboten först testa att flytta omkring 300 block och se om tornet rasade eller inte.
Genom att kombinera data från kameran, kraftsensorerna och utfallet i de olika försöken byggde roboten en modell av fysiken som styr tornbygget. På så sätt kunde roboten lära sig spelet med relativt lite träning.
Ansatsen är inspirerad av hur människor bygger upp en intuitiv känsla för hur fysiken i vår omvärld fungerar, genom att känna och lyfta på saker.
AI-system har tidigare slagit de bästa människorna i spel som schack, poker och brädspelet go. Systemen har då tränats med stora mängder data från tidigare spelomgångar, eller fått spela ett stort antal träningsmatcher mot sig själva. I de fallen har det dock inte krävts någon fysisk interaktion som i fallet med Jenga.
För att se hur roboten stod sig mot människor fick roboten gå några informella matcher mot frivilliga. Enligt forskarna blev resultatet lika – tornet rasade vid ungefär samma höjd. Målet är inte heller att slå de bästa mänskliga Jenga-spelarna, utan att utveckla mer effektiva metoder för att lära robotar uppgifter som kräver en kombination av syn och känsel.