Vinnare av Tidskriftspriset: Årets rörligt 2024!

Doktor Internet ställer sällan rätt diagnos

Hemsidor och appar som tar emot symtom och spottar ur sig diagnoser har fel i två tredjedelar av fallen. Det visar ny forskning från Australien.

Text Oskar Alex
Publicerad
Endast en gång av tre ställde hemsidor och appar rätt diagnos. Att riktiga läkare är bättre beror på flera saker, till exempel kan de intervjua patienten, göra undersökningar, ta prover och träffa patienten flera gånger.
Bild: Getty Images

2019 sade Googles hälsochef David Feinberg att deras sökmotor används för 70 000 sökningar om hälsa – per minut, eller tre och en halv miljard gånger om året.

Förutom sajter med sjukdomsinfo finns verktyg i form av gratisappar och hemsidor där man kan mata in symtom och få en lista över möjliga diagnoser. Dessa verktyg är dock mycket opålitliga, visar en ny studie i The Medical Journal of Australia.

Verktygen tävlade mot läkare

Det forskarna använde för att testa diagnostiken var 48 olika exempel på patienter. Dessa hade forskarna skapat själva genom att hämta symtom och sjukdomsbild från riktiga fall. Tre läkare gick igenom alla exempel och bekräftade varje diagnos, vilket blev studiens facit.

Därefter fick de 36 verktygen en chans att ställa diagnos utifrån samma underlag. Resultatet visades upp som en lista över diagnoser, med den mest troliga högst upp. I snitt hamnade rätt diagnos högst upp på listan i bara en tredjedel av fallen. Patienten gavs även en rekommendation om hen borde kasta sig iväg till akuten eller inte, där verktygen hade rätt ungefär varannan gång. Oftast bestod felet i att rekommendera ett akutbesök i onödan.

Maria Gomez är professor i fysiologi vid Lunds universitet. Hon är en av de som tagit fram Sveriges version av COVID Symptom Tracker-appen som F&F tidigare skrivit om. Appen samlar dock in symtom för att spåra smittspridning, inte för att ställa diagnos. 

– Att patienterna rekommenderas att söka vård oftare än vad som behövs tycker jag är mest problematiskt. Det kan belasta sjukvården på ett onödigt sätt. I andra fall där man borde sökt vård men inte gör det kan det bli rent av farligt, säger hon.

När man använder verktygen står det att rekommendationerna inte ersätter riktiga läkarbesök, men Maria Gomez säger att det inte räcker som brasklapp.

– Det är bra att de skriver det, men en ännu bättre brasklapp hade varit att ”Vår app fångar bara rätt diagnos i 36 procent av fallen, och i 49 procent när det gäller att söka vård. Varsågod och använd, men ha det i bakhuvudet.”

Tanken att få råd om sjukvård är god

Många verktyg gav dessutom grumliga förklaringar till vilka algoritmer diagnostiken och akutrekommendationen byggde på. Däremot är själva grundtanken om att skicka in symtom och få råd som komplement till annan sjukvård god.

– Jag tror att vi kommer att använda oss mer av det i framtiden, i och med att allt fler har mobiler och är mer informerade om sin egen hälsa. Men det är viktigt att påpeka att vi inte är där än. Jag tror att apparna kan bli bättre och kommer att raffineras, men idag är de lite simplistiska i sitt sätt, säger Maria Gomez.

Text Oskar Alex
Publicerad

Upptäck F&F:s arkiv!

Se alla utgåvor