Du är det kvarlämnade kadavret
Om något är gratis, då är du produkten. Så brukar det heta om nättjänsterna vi gjort oss beroende av. Vi kan fritt söka information, hitta rätt i främmande städer och knyta sociala band. Som ”tack” delar vi med oss av personliga data som Google, Facebook och de andra säljer vidare till sina kunder, annonsörerna. Gott så.
Inte enligt Harvard-professorn Shoshana Zuboff. För snart tre år sedan kom hennes mycket uppmärksammade bok Övervakningskapitalismen, som nu översatts till svenska.
Begreppet hon myntat står för ett nytt ekonomiskt system där det inte längre är orörd natur som exploateras utan mänskligt beteende. Vare sig vi vill eller inte blir vi ständigt övervakade av mobilen och andra ”smarta” uppkopplade prylar. It-företagens algoritmer bearbetar informationen och förvandlar den till produkter som bjuds ut på marknaden.
Och målet är större än att placera annonser på nätet. Övervakningskapitalisterna vill se in i framtiden och påverka våra beslut. Det kan gälla vad vi ska äta, köpa eller rösta på. Enligt Zuboff är utvecklingen ett hot mot både demokratin och ”den mänskliga naturen” – eller som hon skriver i boken: ”Du är inte produkten; du är det kvarlämnade kadavret. ’Produkten’ skapas av överskottet som blir stulet ur ditt liv.”