AI kör om mästare i bilspel
En AI har lyckats slå mästare i det simulerade bilspelet Gran Turismo. Framsteget kan få betydelse för utvecklingen av självkörande bilar.
AI har under de senaste åren slagit mänskliga mästare i spel som det komplexa brädspelet Go och datorspelet Starcraft. Nu har en AI även lärt sig behärska ett legendariskt bilspel.
I tidskriften Nature presenterar forskare vid det japanska företaget Sony en AI, döpt till GT Sophy, som lyckats vinna flera race mot några av världens bästa mänskliga förare i bilspelet Gran Turismo.
Gran Turismo, som i år firar 25 år, bygger på att spelare kör mot varandra i körsimulator. För att bli först över mållinjen gäller det att köra både snabbt och taktiskt. Minsta misstag i hastigheter uppåt 300 kilometer i timman resulterar i en krasch.
En annan utmaning är att manövrera runt motståndarnas bilar utan att bryta mot etiketten och riskera ett straff från domarna.
Tusentals timmar av träning
För att behärska spelet övade GT Sophy i tusentals timmar och lärde sig av sina misstag.
Chris Gerdes, professor och chef för centrum för fordonsforskning vid amerikanska Stanford University, beskriver bedriften som ett milstolpe för AI. Han har själv inte medverkat i studien men säger att en AI som lärt sig att behärska både fysiken vid körningen och interaktionen med andra förare kan få betydelse för utvecklingen av självkörande bilar.
Thomas Schön, professor i Artificiell intelligens vid Uppsala universitet är imponerad av ingenjörsarbetet bakom systemet som han beskriver som väldigt komplext för att klara de snabba avväganden som körningen kräver. Men, betonar han, det rör sig fortfarande bara om ett spel.
– Det är inte bara att ladda ner mjukvaran i en verklig, självkörande bil. Dit är det fortfarande ett rejält hopp kvar.
Kunskap baserad på vetenskap
Prenumerera på Forskning & Framsteg!
Inlogg på fof.se • Tidning • Arkiv med tidigare nummer