Fysik som kultur

Fyra frågor till Frank Wilczek, Nobelpristagare i fysik 2004 och professor i fysik vid MIT.

Bild: Niklas Björling

Fysikern och Nobelpristagaren Frank Wilczek vill dela med sig av fysikens grundprinciper och vidga människors sinnen.

1 | Varför har du skrivit boken Fundamentalt?

– Jag tror att grundläggande vetenskap har mycket att lära ut om verklighetens natur, som människor kommer att uppskatta. Jag är glad att kunna stå till tjänst med att göra det tillgängligt. Sedan är det också så att vi som sysslar med fundamental vetenskap producerar ett resultat som primärt är kultur. Astronomi och kosmologi leder inte direkt till bröd på bordet, och det är långsökt att tro att fysikens grundliga förståelse av materian ska leda direkt till ekonomiskt viktiga produkter – men den kan vidga människors vyer. Om vi ska få ut vetenskapens fulla värde behöver den delas och bli en del av vår gemensamma kultur. Jag ser det som en del av min roll. Och det är roligt! Genom att skriva får jag nya perspektiv och det vidgar mina vyer också.

2 | Vad lärde du dig själv av att skriva Fundamentalt?

– Jag har vänner som undrar vad jag sysslar med egentligen. De är intelligenta och nyfikna människor men inte nödvändigtvis pålästa. Att tänka på hur jag kunde svara dem på ett meningsfullt sätt hjälpte mig att själv förstå vad jag gör och varför jag gör det.

– Från början tänkte jag mig att boken skulle bli en rak redogörelse. Men när jag satte mig att skriva vaknade en möjlighet att återbesöka frågor och en längtan jag hade som ung. I tonåren var jag väldigt uppslukad av vad jag lärde mig i den katolska kristendomsundervisningen. Jag lämnade senare den världsbilden, men idén att det finns dolda budskap och mäktiga hemligheter man kan lära sig blev kvar i mig. Att skriva Fundamentalt blev som att prata med mig själv som tonåring. Vilka svar kan jag ge en ung version av mig själv?

3 | Fysiker anklagas ibland för att vara arroganta och framställa fysiken som det mest fundamentala och det bästa sättet att förstå verkligheten – framför alla andra typer av vetenskap. Vad svarar du på det?

– För mig har fundamental en teknisk betydelse, det är något man inte kan förklara i termer av något som är enklare. De fundamentala lagarna går att räkna upp, du kan trycka dem på en t-shirt. Det är fantastiskt att vi har kunnat koka ner beskrivningen av den fysiska världen till några få principer som inte kan förenklas mer, men som går att bygga väldigt tillförlitliga konstruktioner på.

– Men när man har att göra med komplexa situationer förlorar man raskt förmågan att svara på frågor med enbart de fundamentala lagarna. Och när det kommer till riktigt komplexa saker som människor eller hjärnor blir det ännu fånigare att analysera dem i termer av kvarkar och gluoner. Då behövs helt andra principer. Nästan all vetenskap handlar om att upptäcka användbara principer, inte fundamentala.

4 | Vad kommer du att skriva härnäst?

– Jag arbetar med en ny bok, Futures. Jag kommer absolut inte att försöka förutspå en unik framtid – det tror jag är omöjligt. Men jag kommer att prata om vad som blir möjligt genom moderna framsteg i vetenskap och teknik.

Frank Wilczeks 10 fundamentala principer