Vinnare av Tidskriftspriset: Årets rörligt 2024!

Första tåglinjen på vätgas

I nordtyska Niedersachsen har diesel ersatts med vätgas på en av tågsträckorna. Enligt tågbolaget är det den första gången som vätgas används i reguljär passagerartrafik. I Sverige planerar inlandsbanan att driva lok med vätgas.

Publicerad

Ett av de vätgasdrivna tåg som satts i trafik i tyska Niedersachsen.
Foto: Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen.

Hittills har fem av de dieseldrivna tågen ersatts på en 12 mil lång linje mellan fyra mindre städer. I stället drivs tågen av två bränsleceller ombord. Innan året är slut ska samtliga 15 dieseldrivna tåg vara ersatta.

Genom bytet till vätgas räknar tågbolaget LNVG med att spara in 1,6 miljoner liter diesel om året.  Vätgasen som tågen tankas med är en restprodukt från kemiindustrin. Från 2024 ska dock vätgasen tillverkas lokalt genom elektrolys där vatten spjälkas till vätgas med hjälp av förnybar el från en intilliggande sol- och vindkraftspark.

Inlandsbanan kan drivas med vätgas

Till skillnad från i Tyskland är nästan alla järnvägslinjer i Sverige elektrifierade. Ett av undantagen är den 130 mil långa inlandsbanan mellan Gällivare och Kristinehamn. Inlandsbanans ägarbolag utreder möjligheten att ersätta den nuvarande dieseldriften med vätgas.

– Vi måste ställa om och att elektrifiera banan med kontaktledningar blir för dyrt. Då återstår bara förnybar vätgas, säger Peter Enå, utvecklingschef och vice vd för Inlandsbanan AB.

Exemplet med den första linjen i Tyskland visar att tekniken finns för passagerartrafik. För godstrafik jobbar Inlandsbanan tillsammans med operatörerna med att konvertera diesellok till vätgas.

– Om något år ska vi kunna köra de första godstågen på vätgas, säger Peter Enå.

Han ser ett stort kommande behov av transporter på järnväg mellan norra och södra Sverige. Visionen är att även vätgas ska kunna transporteras med tåg till exempel från en vindkraftspark där den tillverkas till en industri. 

En ökning av trafiken på Inlandsbanan kräver dock en upprustning som det ännu inte fattats något beslut om.

F&F i din mejlbox!

Håll dig uppdaterad med F&F:s nyhetsbrev!

Beställ nyhetsbrev

Kunskap baserad på vetenskap

Prenumerera på Forskning & Framsteg!

Inlogg på fof.se • Tidning • Arkiv med tidigare nummer

Beställ i dag!
Publicerad

Upptäck F&F:s arkiv!

Se alla utgåvor