Ska jag bara ladda 80 procent?
Det florerar många olika uppfattningar om hur man får laddbara batterier att leva länge, men vilka ska man tro på? Min kollega påstår att mobilens batteri håller längre om man inte laddar det till mer än 80 procent. Stämmer det? /Per
Svar av: Kristina Edström, professor i oorganisk kemi vid Ångströmlaboratoriet, Uppsala universitet
Litiumjonbatterier är den typ av batterier som dominerar i mobiltelefoner, laptops, drönare, verktyg och elektrifierade fordon med mera. Dessa batteriers prestanda försämras gradvis under deras användning och det sker snabbare när de laddas upp eller laddas ur maximalt. I dessa extremlägen bryts materialen i batteriet ner fortast. För att ge batterier lång livslängd lägger tillverkarna därför in en spärr i den elektronik som styr uppladdning och urladdning. Spärren är oftast satt till 80 procent av batteriets fulla kapacitet, vilket i experiment visat sig vara en lämplig gräns.
Det är alltså en kompromiss mellan hur länge batteriet ska leva och hur lång användningstid, körsträcka, etc. man får per laddning. Detta ser dock inte vi konsumenter. Vi tror att vi laddar till 100 procent när det egentligen är 80 procent av batteriets maximala kapacitet. Förbättras hållbarheten ytterligare om man själv sätter en snävare gräns och bara laddar till 80 procent enligt den skala som telefonen visar oss? Ja, men skillnaden är inte lika markant. Batterier är i dag så bra att en konsument nog kan ha förtroende för tillverkarens avvägning och ladda till 100 procent (som egentligen är 80 procent).
När ett batteri ska vila ett tag i ett verktyg eller en bil som inte används kan det däremot vara bra att tänka på att batterier mår allra bäst vid en laddning runt 50 procent. Andra sätt att få sitt batteri att leva längre är att inte belasta det onödigt mycket – till exempel inte köra sin bil för fort eller för häftigt.
Fråga en forskare
Har du en fråga till en forskare? Mejla fraga@fof.se
Det är inte exakt samma kemiska reaktioner som sker i ett mycket fullt eller mycket tomt batteri, men de leder till samma saker: batteriets elektrolyt, där litiumjonerna rör sig, bryts ner, salter fälls ut och hindrande beläggningar bildas på olika ytor i batteriet. Allt detta minskar batteriets kapacitet.
Kunskap baserad på vetenskap
Prenumerera på Forskning & Framsteg!
Inlogg på fof.se • Tidning • Arkiv med tidigare nummer