Kan planeter snurra runt två stjärnor?

Kan dubbelstjärnor ha planeter? Blir ett sådant solsystem i sådana fall mindre stabilt, för att det inte har en dominerande himlakropp som nav? /Boel

Fotografiet taget med Hubble-teleskopet visar Sirius A och dess lilla kompanjon Sirius B (den ljusa fläcken nere till vänster).
Bild: Wikimedia commons

Svar av Markus Janson, professor i astronomi, Stockholms universitet
Dubbelstjärnor har visat sig ha planeter i ganska riklig mängd. En planet i ett dubbelstjärnesystem kan antingen befinna sig i en bana kring den ena av de två stjärnorna, eller i en bana kring båda stjärnorna på samma gång.

Stabiliteten hos planeterna påverkas mycket riktigt av om det finns två stjärnor med stark dragningskraft i ett planetsystem, i stället för bara en stjärna. Om en planet till exempel befinner sig i en bana kring stjärna A, men ibland kommer i närheten av stjärna B, kan kraftig instabilitet uppstå, vilket kan resultera i att planeten kastas ut ur systemet.

Som en grov tumregel kan man säga att en planet i bana kring stjärna A alltid måste befinna sig minst 3–4 gånger längre från stjärna B än från stjärna A för att systemet ska kunna vara stabilt. På samma sätt måste en planet i en stabil bana kring ett stjärnpar AB vara minst 3–4 gånger längre bort från både A och B än avståndet mellan A och B. Om man bortser från dessa instabila zoner, verkar dubbelstjärnor ha planeter i liknande omfattning som ensamma stjärnor.