Nobelpristagaren för genom kvantfysikens dans

Anton Zeilinger.
Bild:
Jaqueline Godany

Anton Zeilinger var en av mottagarna av Nobel­priset i fysik 2022 för sina experiment med sammanflätade kvanttillstånd. Nu finns hans egen bok i svensk översättning, där han på ett åskådligt sätt berättar om kvantfysikens centrala egenheter. Det är inte alla skickliga fysiker som är bra på att berätta om vad de gör, men Anton Zeilinger skriver både roligt och pedagogiskt.

Två partiklar kan utgöra ett enda kvantsystem och reagera på ett synkroniserat sätt, trots att de befinner sig så långt från varandra att ingen information kan skickas mellan dem. Detta fenomen kallas sammanflätning och kan användas till bland annat något som kallas för kvantteleportering, där ett kvant­tillstånd kopieras till en partikel långt borta. (Kruxet är att det inte går att veta i förväg vad det är för kvanttillstånd som kopieras.)

Den som är nyfiken på detta, men inte är redo att investera i en fysikutbildning, får här en ekvationsfri genomgång med hjälp av studenterna Alice och Bob och Anton Zeilingers fiktiva alter ego, professor Kvantinger. Det fina med att låta stoffet breda ut sig i  en hel bok är att de olika begreppen hinner sjunka in lite i taget. Det gör det lättare att ta till sig vad det är som är märkvärdigt med sammanflätning egentligen, innan författaren kommer fram till olika tillämpningar av kvantinformation och kvant­teleportering. Lite fysik­historia slinker också med, med referenser till viktiga experiment och insikter i fältet.

Fotonernas dans