Varför inget neandertal-dna i Afrika?

En skrift från Kungliga Vetenskapsakademien om människans evolution följde med som bilaga i ett nummer av F&F. Där läser jag att neandertalmänniskan började utvecklas ungefär samtidigt med Homo sapiens för 600 000–800 000 år sedan, och utvandrade från Afrika för cirka 60 000–80 000 år sedan. Utanför Afrika har de två människotyperna fått fruktsamma barn med varandra, varför vi nutida utomafrikanska människor har spår av neandertalare i vårt dna. Men vi har också fått veta att det inte finns spår av neandertalare i genomet hos afrikaner – trots att de båda människotyperna alltså skulle ha samexisterat i Afrika i flera hundratusen år. Vad tror man om orsaken till detta? /Jonas Jäthing

Neandertalarna uppstod utanför Afrika och spred sig inte dit i något senare skede.

Svar av Lars Werdelin, professor i paleozoologi vid Naturhistoriska riksmuseet

Förloppet när Homo sapiens och Homo neanderthalensis (låt oss här kalla dem skilda arter) skilde sig från varandra är lite otydligt formulerat i skriften från Vetenskapsakademien. Det är korrekt enligt nuvarande kunskap att dessa arter skilde sig från en gemensam förfader/-moder för cirka 600 000–800 000 år sedan. Den vanligaste beteckningen för denna är Homo heidelbergensis. Det var denna art som utvandrade till Europa och där så småningom gav upphov till neandertalarna. På motsvarande sätt gav de heidelbergensis som blev kvar i Afrika så småningom upphov till Homo sapiens.

Det var bara Homo sapiens som utvandrade från Afrika till Eurasien för 60 000–80 000 år sedan. Homo heidelbergensis utvandring skedde långt tidigare.

Neandertalarna uppstod alltså utanför Afrika och spred sig inte heller dit i något senare skede. Därför saknar afrikaner det genetiska arv från neandertalarna som människor från andra delar av världen bär på.

Det finns dock ett fåtal genvarianter som syns hos både neandertalare och afrikaner men inte hos européer och asiater. En möjlig tolkning är att de är arv från Homo heidelbergensis.