Den svarta humorn bär Krasznahorkais världar
Årets Nobelpristagare i litteratur skildrar människor som försöker orientera sig i världar på gränsen till sammanbrott. Forskare F&F pratat med ser tydliga influenser från både Kafka och Beckett.

László Krasznahorkai får Nobelpris i litteratur 2025.
Bild: Hartwig Klappert
Ungraren László Krasznahorkai var förhandstippad inför tillkännagivandet av årets Nobelpris i litteratur. Svenska Akademien motiverade valet med orden: ”För hans visionära och kraftfulla författarskap, som mitt i undergångens fasa upprätthåller tron på konstens möjligheter”. I den biobibliografi som ordföranden i Svenska Akademiens Nobelkommitté, Anders Olsson, sammanställt kallar han Krasznahorkai för ”en stor epiker i en centraleuropeisk tradition” och jämför med Franz Kafka.
Krasznahorkai i Kafkas fotspår
Att det finns ett släktskap med Kafka är inte konstigt. László Krasznahorkai har berättat att han var så influerad av den tjeckiska författaren att han började studera juridik för att gå i Kafkas fotspår, även om han bara efter några veckor insåg att det inte var hans ämne. Inflytandet märks också i Krasznahorkais verk.

Bild: Privat
– De är båda mycket trogna sina fiktiva huvudpersoners perspektiv och beskriver enkla människor som upplever ett slags isolering och utestängdhet, säger litteraturvetaren Edit Zsadányi, som är biträdande professor vid universitetet i Budapest och redan år 1999 skrev en monografi om László Krasznahorkai.
– Samtidigt skriver båda författarna i en absurdistisk tradition, tillägger hon.
Influerad av Beckett?
Det absurdistiska draget lyfter också akademiledamoten Ellen Mattson, som ingår i Svenska Akademiens Nobelkommitté, fram. Men hon nämner även en annan, tänkbar influens i 1969 års litteraturpristagare Samuel Beckett. Inte minst ser hon det i Satantango som gavs ut 1985. Romanen tematiserade kommunismens sammanbrott, fyra år före Berlinmurens fall och Kalla krigets slut.

Bild: Jonas Mattsson
– Människorna kravlar omkring och försöker hitta en mening. De försöker låtsas att de tror på någonting. De behöver en liten spillra att hålla sig fast vid i den stora tomheten. säger Ellen Mattson.
– Man kan ju faktiskt se livet som ett slags meningslöshet där vi försöker skapa mening. Detta tema finns hos Krasznahorkai och där har Beckett varit den som föresvävat mig tydligast, säger Ellen Mattson.
Hon understryker att det finns en stor dos humor, både hos Beckett och Krasznahorkai, även då det är som mörkast.
– Man sitter ju inte och gapskrattar. Det är inte den typen av humor, utan det är en svart, tät, farlig och mycket mänsklig humor, säger hon.
”Samma text i olika variationer”
För Edit Zsadányi är det både de litterära referenserna, den absurdistiskt svarta humorn, den djupa analysen av ett historiskt tillstånd och László Krasznahorkais särskilda stil som får henne att gång på gång fortsätta att analysera hans verk:
– Man kan hävda att han skriver vidare på samma text men i olika variationer. Hans sätt att använda interpunktion, hans långa svepande berättelser men också det tematiska är ett slags pågående arbete som fascinerar mig djupt, säger hon.

Född 1954 i den lilla staden Gyula i sydöstra Ungern. Han debuterade 1985 med Satantango som har kallats en modern klassiker. Sedan 1980-talet har han nått internationella framgångar med egensinniga romaner och filmsamarbeten. På svenska finns romanerna Motståndets melankoli (på svenska 2014), Satantango (2015) och Seiobo där nere (2017), Den sista vargen (2020) och Herscht 07769 (2023) utgivna på Norstedts förlag och översatta av Daniel Gustafsson.
Bild: Niklas Elmehed / Nobel Prize Outreach
László Krasznahorkai har beskrivits som en sentida modernist, just på grund av hans språkliga radikalitet där han exempelvis undviker att sätta punkt.
– Det går att läsa honom så. Men jag ser honom mer som en postmodern, eller till och med en posthumanistisk författare, säger Edit Zsadányi.
Typiska postmoderna drag
Det postmoderna exemplifierar hon med att han använder många olika tekniker och perspektiv för att ”utmana till oppositionellt tänkande”, men också att hans verk är sprängfylld av intertextualitet.
– Han leker ständigt med förhållandet mellan fiktion och verklighet och skriver ofta in en fiktiv person som heter Krasznahorkai som ett slags referens till sig själv. Det är typiskt postmoderna drag.
Även om det finns en större berättelse som ekar genom László Krasznahorkais verk, understryker Edit Zsadányi hans ständiga utveckling. Där de tidigare texterna har ett mer centraleuropeiskt perspektiv, undersöker de senare en globaliserad samtid och möjligen människans slut. I Ett berg i norr, en sjö i söder, stigar i väst, en flod i öst (från 2003, ännu ej översatt till svenska) skildrar han en japansk klosterträdgård som naturen skapar själv, något som Edit Zsadányi ser som ett posthumanistiskt drag.
– Människan är varken central eller har agens längre, säger Edit Zsadányi.
– Naturen blir berättaren.
Den här artikeln bygger delvis på tidigare rapportering på fof.se.
Vilket är ditt favoritverk av Krasznahorkai?

Ellen Mattson: Motståndets melankoli
”Den handlar som många av Krasznahorkais romaner om hur oron tar över och trasar sönder vardagslivet, här är det en massa hotfulla främlingar som dyker upp i staden, ett kusligt cirkussällskap anländer också, någon sorts upplopp stundar och i det kaos som följer lyckas somliga klättra uppåt på den sociala stegen medan andra går under, fängslas eller försvinner. Som vanligt med denne författare vet man inte riktigt vad som pågår, men man känner osäkerheten också som läsare, hur marken börjar gunga och verkligheten spricker sönder. En mycket märklig och bra roman.”

Edit Zsadányi: Satantango
”Den viktigaste romanen och även den bästa att börja med eftersom den både är komplex och enkel på samma gång. Handlingen är lätt att följa och skildrar grundläggande mänskliga relationer som grannar, vänner och kärleksaffärer. Samtidigt tematiserar romanen regionala och sociologiska förhållanden. Det finns gott om hänvisningar till den östeuropeiska historien, men den har också en mer abstrakt sida. Berättelsen utspelas i en situation där maktlösa människor manipuleras och utnyttjas. Helt utan självkänsla väntar dessa utsatta människor på att Messias ska komma och hjälpa dem. En grundläggande berättelse om manipulation.”
Kunskap baserad på vetenskap
Prenumerera på Forskning & Framsteg!
Inlogg på fof.se • Tidning • Arkiv med tidigare nummer