Berömt svart hål i polariserat ljus

Det första svarta hålet som avbildats med teleskop finns i mitten av galaxen M87. Nu har forskare även lyckats mäta hur ljuset är polariserat i dess omgivning.

Det supermassiva svarta hålet i galaxen M87 avbildades med Event horizon telescope (EHT), ett nätverk av teleskop på olika delar av jorden. I denna nya bild visar de tunna linjerna hur ljuset är polariserat.
Bild: EHT Collaboration

För ungefär två år sedan fick vi för första gången se en bild av skuggan av ett supermassivt svart hål, omgivet av en lysande ring. Forskarna har fortsatt att studera detta svarta hål i galaxen M87, och kan nu också urskilja hur ljuset är polariserat.

– Polariseringen ger oss ytterligare en ledtråd till hur magnetfältet beter sig kring det svarta hålet, säger Michael Lindqvist, astronom vid Onsala rymdobservatorium, som deltagit i den tekniska delen av projektet.

Från det svarta hålet skjuter det ut två enorma jetstrålar av materia. Enligt de rådande modellerna för hur sådana svarta hål fungerar är det magnetfältet som formar dessa jetstrålar. Polariseringen visar hur magnetfältet är orienterat nära det svarta hålet, och hjälper forskare att avgöra vilka modeller för det svarta hålets omgivning som stämmer bäst.