Blygsam stjärna skapade fyrverkeri i Stora Björnen

En i normala fall svagt lysande stjärna i Stora Björnen ökade plötsligt sin lyskraft dramatiskt.

På bara 160 sekunder ökade en liten stjärna i Stora björnen sin lyskraft hela 15 gånger.
Bild: CASEY REED/NASA

Det tog 160 sekunder för stjärnan WX UMa att oväntat flamma upp, för att sedan efter ett tiotal minuter återgå till sin normala ljusstyrka. Stjärnans plötsliga förvandling fick ytans temperatur att öka från 2 800 K till nästan 20 000 K.

Den tillhör den ovanliga typen variabla stjärnor, som är så svagt lysande att bara de som ligger närmast jorden är kända än så länge. WX UMa ligger i Stora Björnen, drygt 15 ljusår från jorden, och utgör en del av en dubbelstjärna där kompanjonen normalt lyser 100 gånger starkare.

Förmodligen är det turbulensen i stjärnans magnetiska fält som fick den att flamma upp, en mekanism som även ligger bakom solens utbrott som inträffar då och då. Som tur är för oss blir solens flammor aldrig så kraftfulla. Det beror på, tror forskarna, att solen är en medelålders stjärna och roterar långsammare än de yngre stjärnor som kan trassla ihop sitt magnetfält mycket mer när de spinner med högre fart – ett fenomen som alltså gör att även svagt lysande stjärnor kan få sin lilla praktstund på den himmelska scenen.

Joanna Rose