Curlande robot slår proffs

En robot har lyckats besegra två sydkoreanska proffslag i curling. Samtidigt visar den vägen för hur andra AI-system kan ta klivet från labbet ut i den komplexa, fysiska verkligheten.

Publicerad
Curlingroboten finns i två exemplar. Den kan fälla upp en arm med en kamera för att analysera hur stenarna ligger i boet inför nästa sten. Ett antisladdsystem hindrar att hjulen slirar på isen.
Bild: Korea University

När robotar med artificiell intelligens, AI, har slagit mästare i schack, poker och go har spelet skett digitalt.  Men i curling, ibland kallat ”schack på is”, räcker det inte med att tänka ut nästa drag. Här ska också en närmare 20 kilo tung sten skickas i väg med hög precision på hal is.

Forskare vid Korea University har utvecklat en curlingspelande robot på hjul som inte bara bemästrar strategin, utan också det fysiska spelet minst lika bra som människor. Ställd mot två koreanska topplag vann roboten, döpt till Curly, tre av fyra matcher.

Stort steg från digitalt till fysiskt

Steget från den förutsägbara digitala världen till den mer komplexa fysiska verkligheten är svår för robotar och är ett område där det pågår mycket utveckling. I curling ändrar sig isens friktion med ”varje slag”, skriver forskarna i artikeln i Science Robotics.

– Det är imponerande att de har fått det att fungera och att den vinner mot människor i en så komplex och svårt sport, säger robotforskaren Johannes Andreas Stork vid Örebro universitet som även har skrivit en kommentar till den aktuella forskningsstudien.

Curlys ”hjärna” består av ett AI-system som bygger på maskininlärning. För att lära sig spelet behövs först massor av träning. Men att låta roboten träningsspela miljoner matcher i verkligheten skulle ta för lång tid. Istället har träningen skett i en simulator.

Normalt sett krävs sedan mängder av data om yttre faktorer som temperatur, friktion och luftfuktighet för att en robot ska kunna anpassa sig till verkliga förhållanden. Men för Curly räcker det med några kalibrerande drag för att testa isen. Därefter anpassar roboten sitt spel under matchen genom att analysera de senaste dragen.

– Anpassningen sker automatiskt genom att den jämför var den ville lägga stenen och var den hamnade – som en mänsklig spelare. Det har inte visats tidigare, säger Johannes Stork.

Forskarna bakom studien säger att kunskapen kan överföras till andra komplexa situationer där omgivningen hela tiden förändras, som i våra hem.

Helt fulländad som curlingspelare är dock inte roboten. Den saknar än så länge robotkompisar som kan sopa framför stenen. Matcherna genomfördes därför utan sopare.

Publicerad

Upptäck F&F:s arkiv!

Se alla utgåvor