Vyn från en fönsterlucka på rymdstationen

Utsikten från rymdstationen medan solen går ner vid jordens horisontlinje.

Bild:
ESA

Ett rum med utsikt

Astronauten Alexander Gerst fotograferade sitt nya hem strax efter ankomsten till den internationella rymdstationen ISS.

2014-06-09

Alexander Gerst är geofysiker och vulkanolog, och den tredje tyska astronauten sedan stationen blev bemannad år 2000. Gerst kom dit i slutet på maj med den ryska bärraketen Soyuz och ska stanna i rymden i sex månader. Han delar sitt nya hem med amerikanen Reid Wiseman och ryssen Maxim Suraev. Under tiden ska Gerst utföra 100 experiment.

Bilden är tagen genom en lucka från den ryska delen av stationen mot solpanelerna medan solen går ner bakom jordklotet. 16 sådana solnedgångar och 16 soluppgångar hinner astronauterna vara med om under ett enda dygn. Ett helt varv runt jorden tar bara 1,5 timme när deras skepp far med 28 800 kilometer i timmen på nästan 400 kilometers höjd.