F&F nominerad till pris: ”Det gäller att vara intresseväckande”

Det senaste året har Forskning & Framsteg satsat extra på att nå yngre på Tiktok, Instagram och Youtube. En satsning som gett resultat: Nu kan F&F få Tidskriftspriset i kategorin ”Årets rörligt”.

Publicerad
Catherine Fulgencio och medalj för nominering till Tidskriftspriset

Catherine Fulgencios arbete med Forskning & Framstegs sociala medier har gett en nominering till Tidskriftsprisets kategori ”Årets rörligt”.
Bild: Sara Peterssohn, montage Pär Dalhielm

Juryn, som ska utse årets bästa satsning på rörliga medier i tidskriftsbranschen, skriver så här i sin nominering: ”För att på ett nytänkande och modigt sätt kopplat ihop ett komplext innehåll för en ung målgrupp. Detta på en plattform där konkurrensen om uppmärksamheten är oändlig. Forskning & Framstegs ambition att på detta sätt sprida verifierad fakta är hedervärd.

Catherine Fulgencio är Forskning & Framstegs sociala medier-redaktör och den som möter tittarna på Tiktok, Youtube och Instagram. Med lika delar allvar som glimt i ögat intervjuar hon såväl forskare som studenter. Häromveckan besökte hon till exempel Forsknings-EM i polska Katowice.

F&F på Tiktok

@forskningframsteg

Den här fästingen kan sprida blödarfeber och dykt upp i Sverige 🫣

♬ originalljud – Forskning&Framsteg

Vad betyder den här nomineringen?

– Det känns som ett kvitto på att man gör ett bra jobb. Det är glädjande att jag får dela det med mina kollegor här på F&F. Den expertis som finns på den här platsen gör att jag kan känna mig trygg framför kameran.

Vad är receptet för att fånga en yngre publik?

– Jag tror att det receptet förändras hela tiden. Det gäller att alltid vara rörlig, så att säga. Haha. Nej, men skämt å sido är det faktiskt lite så. Mycket handlar om att vara tillräckligt intresseväckande för att se till att unga stannar på ens videor eller läser ens inlägg, då gäller det att alltid att hålla kreativiteten levande och hitta nya ingångar att förmedla vetenskapsnyheter.

Vilka ämnen är yngre mest intresserade av?

– De ämnen som rör dem, skulle jag säga. De videor som gått väldigt bra har bland annat handlat om vård, sjukdomar eller annat som har en hög igenkänningsfaktor.

Vilka är utmaningarna?

– Den största utmaningen är just att få folk att stanna på ens videor. Det kan nog alla som jobbar med sociala medier relatera till.

Vad är nästa steg?

– Att fortsätta mixa och trixa med receptet för att fånga en yngre publik och nå ut till fler med våra nyheter.

Och slutligen – hur känns det?

– Det känns roligt och lite overkligt faktiskt. Jag är lite av en arbetsmyra och har lätt att bara köra på så ska satsa på att pausa och lukta på rosorna lite.

Följ F&F och Catherine Fulgencio på F&F:s Tiktok, Youtube och Instagram.

Fakta: Tidskriftspriset

  • Tidskriftspriset delades ut av branschföreningen Sveriges tidskrifter på Tidskriftsdagen den 23 oktober 2024. Här kan du läsa om årets vinnare och nomineringar.
  • Tidskriftspriset verkar för hög och bestående kvalitet och förnyelse av svenska tidskrifter genom att premiera goda förebilder och nyskapande insatser. 
  • Tidskriftspriset ”Årets rörligt” premierar ett format eller en satsning som förnyat tidskriftsjournalistik inom rörlig bild.
  • Jury i ”Årets rörligt” var Johanna Thulin Bratten, programchef Samhälle TV4 (ordf.), Magnus Anshelm, vd MMS, och Bella Goldman, marknadschef SVT.

F&F i din mejlbox!

Håll dig uppdaterad med F&F:s nyhetsbrev!

Beställ nyhetsbrev

Kunskap baserad på vetenskap

Prenumerera på Forskning & Framsteg!

Inlogg på fof.se • Tidning • Arkiv med tidigare nummer

Beställ i dag!
Publicerad

Upptäck F&F:s arkiv!

Se alla utgåvor