Första svenska bilen rullar igen
Efter 125 år ska den första svensktillverkade bilen åter framföras för egen maskin – sedan entusiaster renoverat den under tre år.
Den första svenska bilen med förbränningsmotor byggdes av ingenjör Gustaf Erikson vid Surahammars bruk och kördes för första gången 1898. Men mer än ett fåtal turer blev det inte, framför allt på grund av problem med kylningen av motorn.
Nu har entusiaster från Aros Motorveteraner löst både det problemet och flera andra, genom att djupdyka i arkiv och ritningar. Lärdomar har dragits av senare utvecklingar av samma motor.
Bilen – en ombyggd hästvagn
Gustaf Eriksons åkvagn var, som alla tidiga automobiler, en ombyggd hästvagn. Den byggdes av brukets dotterbolag Vabis – Vagnfabriken i Södertälje. Konstruktionen var tämligen primitiv, och alla delar inte färdigutvecklade.
Sedan 1927 ingår bilen i Tekniska museets samlingar – men med en icke-fungerande motor.
– De bytte motor flera gånger de första åren, men vi såg att den som satt i aldrig hade körts – det fanns inget slitage alls. Däremot var många delar hopgeggade av allt konserveringsmedel museet haft på genom åren, vi fick plocka isär allt utom motorn, berättar föreningens ansvarige Dag Sollander.
Det saknades tändsystem och växellådan var sönder. En startvev skulle inte fungera, så man valde att göra ett startaggregat av en startmotor från en Volvo från 1980-talet som inhandlades på skroten.
Växellådan av planetväxeltyp, där små kugghjul roterar kring ett större, var svårare att få tag på.
– Som tur var så var Gustaf Erikson bra på att ta patent, så vi hittade en ritning på en växellåda som var väldigt lik den i första bilen. Vi använde ett material av nylon och skar ut kuggar med vattenstråle i högt tryck.
Känn doften, hör ljudet
Aros Motorveteraner hade redan skaffat sig kunskaper genom att renovera en annan Surahammarsbil från 1903, som startat i Sveriges första biltävling 1904 – men tvingades bryta.
– Vi föreslog för KAK, Kungliga automobilklubben, att den skulle få fullfölja loppet, precis som den japan som bröt maratonloppet vid Stockholms-OS 1912 fick komma tillbaka 55 år senare och avsluta det. Och så blev det, säger Dag Sollander.
Något rally blir det däremot inte för Gustaf Eriksons åkvagn. Kylsystemet är underdimensionerat – en 80-literstank vatten under baksätet – vilket begränsat körsträckan kraftigt. Bilen är inte heller registrerad och får bara köras på slutna områden.
– Att väcka liv i de här historiska föremålen ger en så mycket större upplevelse av teknikhistorien. I stället för att stå tysta i en glasmonter kan vi nu uppleva ljudet, doften, stämningen och se maskineriet i rörelse, säger Christian Stadius, chef för Tekniska museets samlingsavdelning, i ett pressmeddelande.
Kunskap baserad på vetenskap
Prenumerera på Forskning & Framsteg!
Inlogg på fof.se • Tidning • Arkiv med tidigare nummer