Havsdjuren som fångar virus

Ny forskning visar att de filtrerande djuren i haven oskadliggör enorma mängder virus. Det behövs – ett glas med havsvatten kan innehålla mer än 150 miljoner viruspartiklar.

Brödsvamp (Halichondria panicea) är ett svampdjur som förekommer i Medelhavet och norra Atlanten. Ny forskning visar att arten tar upp förvånansvärt stora mängder virus från havsvattnet.

Havstulpaner, koraller, ostron, kammusslor, havsborstmaskar och svampdjur är exempel på djur som lever av att filtrera ut plankton, bakterier och ätbara partiklar ur vatten. Men vattnet innehåller också stora mängder fria viruspartiklar, i vissa fall hundratals miljoner virus per liter vatten. En ny rapport från av ett nederländskt forskarteam visar att de filtrerande djuren fungerar som reningsverk som sannolikt minskar smittorisken i haven.

Forskarna placerade filtrerande djur i akvarier med vatten som hade en känd koncentration av ett virus som kallas PgV-07T. Viruset infekterar bara växtplankton så djuren själva var immuna mot det.

Hjärtmusslor, ostron och framförallt svampdjur tog upp stora mängder virus från akvarievattnet. Svampdjuren minskade virusmängden med 94 procent på bara tre timmar. Och de blev inte ”mätta” utan fortsatte outtröttligt att rena vattnet från virus.

Rensar en vik från virus på tre dagar

Forskarna menar att den virusenande effekten från filtrerande djur är en faktor som har underskattats. De backar upp påståendet med ett översiktligt räkneexempel: I en grund havsvik med en naturlig mängd svampdjur (1 400 individer per kvadratmeter) filtrerar svampdjuren närmare 2 procent av vikens vatten per timme – och de skulle klara att rensa hela viken från virus på endast tre dagar. Beräkningarna är förenklade men visar ändå vilken potential svampdjuren har som reningsverk, menar forskarna som har publicerat sina rön i Scientific reports.

Forskarnas resultat indikerar också att filtrerare som svampdjur skulle kunna göra stor nytta i fiskodlingar, som är känsliga för virusinfektioner.