Hönor väljer spermier

Djungelhöns minskar risken för inavel genom att välja spermier som är genetiskt olika dem själva. Mekanismen är fortfarande okänd, men nu har forskare vid bland annat Linköpings universitet visat att gener som är viktiga för immunförsvaret är inblandade.

Djungelhönan väljer vem som blir far till sina kycklingar.
Bild: Hanne Løvlie

Vid naturlig parning gynnas spermier från tuppar som genetiskt skiljer sig från hönan i vissa immunförsvarsgener, så kallade MHC-gener. På motsvarande sätt missgynnas spermier som är genetiskt mer lika hönan. Detta urval, som kallas kryptiskt honval, förhindrar inavel och ger kycklingarna en större variation av MHC-gener, vilket ökar deras skydd mot sjukdomar och parasiter. Vid inseminering försvinner dock detta urval.

– Vi vet inte varför spermieselektionen försvinner vid artificiell insemination, men vi tror att det kan vara så att hönan behöver stimuli från tuppen, till exempel via lukten, för att bedöma släktskapet till honom. Det är något som vi vill studera vidare, eftersom det är viktigt att veta vid till exempel djuruppfödning, säger Hanne Løvlie, vid Linköpings universitet och en av forskarna i studien.

Studien har publicerats i Proceedings of the Royal Society of London B.