Laboratorium med skylift och en stor segmenterad förgylld spegel.

Så här såg det ut när ihop- och utfällningen av James Webb-teleskopets huvudspegel testades på jorden. Nu har det fungerat även i rymden.

NASA/Chris Gunn

James Webb-teleskopet klarade första delmålen

Forskare kan dra en suck av lättnad – det nya stora rymdteleskopets alla delar har vecklats ut utan problem.

2022-01-10

James Webb-teleskopet sändes ut i rymden på juldagen. Det ska ge helt nya möjligheter att studera stjärnor, planeter och universums utveckling (se Så mycket mer kan vi se med rymdteleskopet James Webb i F&F 9/2021). För att få plats i raketen var teleskopet ihopvikt när det sändes iväg. Under de första två veckorna i rymden har den stora solskärmens fem skikt sträckts på plats, och sedan har speglarna fällts ut. Om något hade gått fel i den här fasen skulle teleskopet inte gå att använda.

Teleskopet har en stor förgylld huvudspegel som samlar in ljuset från stjärnorna som ska observeras, och en liten sekundärspegel som fokuserar ljuset till instrumenten. Härnäst ska de 18 delarna av huvudspegeln justeras så att de kan fungera tillsammans som en stor spegel.

Det tar totalt ungefär en månad för teleskopet att komma fram till sin slutliga placering i rymden. Den som vill följa färden kan göra det på Nasas sida Where is Webb?. Efter att det kommit fram återstår en lång period av tester innan driftsättningen är klar. De första bilderna från teleskopet kan vi vänta oss i sommar.

Så mycket mer kan vi se med rymdteleskopet James Webb

Det nya rymdteleskopet James Webb ska ge oss en ny skatt av astronomiska bilder och upptäckter.

2021-12-16

Jakten på exoplaneter har bara börjat

51 Pegasi b – den första exoplaneten som upptäcktes i en omloppsbana kring en vanlig stjärna. Upptäckten får nu Nobelpriset i fysik 2019.

Forskare har hittat mer än 4 000 planeter kring fjärran solar, och fler upptäcks hela tiden.

2019-10-23

Ny karta visar 11 miljarder år av universum

En ny tredimensionell karta ger den hittills mest detaljerade bilden av universum.

2021-01-21