Nakenråttan tillverkar stora molekyler av ämnet hyaluronsyra, som skyddar mot cancer.

Bild:
UNIVERSITY OF ROCHESTER

Jättemolekyl skyddar nakenråttan mot cancer

Ett ämne i bindväven förklarar varför nakenråttor är resistenta mot tumörer.

Publicerad:

2013-06-20

Nakenråttan Heterocephalus glaber är stor som en tumme och håller till under jorden i en koloni som liknar ett bisamhälle. Den kan leva längre än någon annan gnagare – i över 30 år.

Trots långtidsstudier finns inga kända fall av cancer inom arten. Orsaken är att nakenråttans bindvävsceller tillverkar enormt stora molekyler av ett ämne – hyaluronsyra – som skyddar mot tumörer. Det rapporterar en internationell forskargrupp i dagens nummer av tidskriften Nature. Molekylerna är drygt fem gånger större än hos människor och möss.

Bindvävsceller från nakenråttor som saknar jättemolekylen bildar tumörer precis som celler från andra arter. Forskarna hoppas att upptäckten ska leda till nya sätt att skydda människor mot cancer.