Nobelpris till poetisk vittnes­litteratur

Han Kang får Sydkoreas första Nobelpris i litteratur. I sin poetiska prosa skildrar hon vad landets blodiga historia gjort med individens inre.

Publicerad

Han Kang får litteraturpriset 2024.
Bild: Lee Chunhee

Svenska Akademien ger Han Kang Nobelpriset i litteratur ”för hennes intensiva poetiska prosa, som konfronterar historiens trauman och blottlägger människans sårbarhet”.

Han Kang är den första författaren från Sydkorea som får Nobelpriset i litteratur. Hon föddes 1970 och har även ägnat sig åt musik och bildkonst. Hennes andra konstnärliga uttryck har paralleller i hennes prosa, enligt Anders Olsson, ledamot i Svenska Akademien och ordförande i Nobelkommittén för litteratur.

– Denna verksamhet över konstarternas gränser är synbar i Han Kangs skrivande som har en stor genrerikedom, sade Anders Olsson vid tillkännagivandet av priset.

Han Kangs internationella genombrott

Han Kang började som lyriker för att sedan börja skriva prosa. Vegetarianen från 2007 var det stora internationella genombrottet.

– En lika drastisk som förtätad skildring av vad vägran att äta kött kan föra med sig, sade Anders Olsson som beskriver det om en metaforiskt laddad prosakonst.

En annan politisk klangbotten finns i Levande och döda från 2014. Boken skildrar en historisk händelse i staden där Han Kang växte upp, och där hundratals personer dödades i en massaker 1980.

– Där närmar hon sig vittneslitteraturen som genre. I alla sina verk blottlägger hon människans sårbarhet, sade Anders Olsson.

Sydkoreas historiska smärta

Förfat­taren Ellen Mattson är ledamot i Svenska Akademien som utser Nobelpristagaren i litteratur. Precis som Anders Olsson talar hon om en historisk smärta som har att göra med Sydkoreas våldsamma efterkrigshistoria. Hon beskriver hur samhället och människorna i det formats av våldet.

Ellen Mattson
Ellen Mattson, författare och ledamot i Svenska Akademien.
Bild: Jonas Mattsson

– Hennes författarskap handlar mycket om att man inte kan fly från smärtan, säger Ellen Mattson till F&F efter tillkännagivandet.

Ellen Mattson nämner hur Han Kang utgår ifrån de stora skeendena, men att det är individen hon är intresserad av, inte minst vad som händer efter våldet.

– Vad händer när du utsatts för tortyr och sedan ska försöka att leva vidare? Hur ska du leva vidare när du vet att ditt barn ligger i en massgrav någonstans?

Hur placerar man henne litteraturhistoriskt? Finns det en tradition du kan placera henne i?

– Vi har ju en tydlig konvention för roman i vår kulturkrets. Hon skriver i den konventionen. Men hon skriver lite på sidan, på en position som bestäms av hennes geografiska, kulturella och språkliga tillhörighet och den erfarenhet som finns i hennes del av världen, säger Ellen Mattson.

– Smärtan är väldigt påtaglig i hennes böcker, men det finns ingen förlösning. Det kan kännas främmande i vår kultur, där man ska ta sig vidare och man ska hitta en lösning och ett svar. Det finns ingen lösning här utan det handlar om att leva med detta.

F&F i din mejlbox!

Håll dig uppdaterad med F&F:s nyhetsbrev!

Beställ nyhetsbrev

”Nobelpriset kom tidigare än jag trott”

Eunah Kim är forskare i koreansk litteratur vid Stockholms universitet. Hon disputerade 2020 med en avhandling om feministisk 1970-talslitteratur, med fokus på författaren Pak Wansô som haft stort inflytande på sydkoreansk litteratur och då var en av få kvinnliga författare i landet. 

Eunah Kim, forskare i koreansk litteratur vid Stockholms universitet.
Bild: Privat

När Eunah Kim hörde att årets litteraturpris går till Han Kang blev hon chockad, säger hon.

– Jag hade tänkt att hon kanske kan bli en potentiell Nobelpristagare, men inte nu. Det kom tidigare än jag trodde. 

För Eunah Kim är Han Kang en författare som går att placera tydligt i ett litteraturhistoriskt sammanhang, där hon kan jämföras med föregående författargeneration i Sydkorea.

– På 1970- och ’80-talet var litteraturen väldigt politisk. Det var en turbulent tid och författare förväntades ta ett moraliskt ansvar och skriva om förtryck. Den litteratur som publicerades var väldigt politisk och didaktisk. Men i och med demokratiseringen så har litteraturen rört sig bort från de stora politiska berättelserna. Den bytte fokus till den lilla människan. Det kom också många kvinnliga författare på den litterära scenen, som tidigare dominerades av manliga författare. 

Eunah Kim beskriver en rörelse från den stora till den lilla människan och de nya författarna började utmana gränser för vad man får skriva. Han Kang debuterade i början av 1990-talet och representerar den generationen. 

– Det som är speciellt med henne är att även om hon skriver om Koreas smärtsamma historia så gör hon det på ett annat sätt. Fokus ligger inte på de stora historiska skeendena, utan på det känslomässiga. Även om hon är politiskt medveten så ligger fokus på individen och vad som händer inuti människan, säger Eunah Kim.

Hur skulle du beskriva hennes stil?

– Hon har ett förhållandevis enkelt språk. Det är avskalat men väldigt poetiskt. Det är våldsamt men hon gör det på ett avskalat sätt som gör att kontrasten blir gripande. 

Artikeln uppdateras senast 10 oktober kl 18:03.

Vilken är din favoritbok av Han Kang?

Ellen Mattson, Svenska Akademien:

– Hennes senaste roman på svenska, Jag tar inte farväl, är fantastiskt fin. Där tycker jag att hon hittat en ny typ av skrivande. Det är en stark, poetisk text. Den är drömsk och svävande samtidigt som den har dokumentära inslag.

Eunah Kim, forskare i koreansk litteratur vid Stockholms universitet:

– Jag tycker om Levande och döda, för att hon med väldigt enkelt språk lyckas skildra någonting väldigt svårt. Hon är otroligt bra på att skildra och gå in i karaktärernas psyke och vad som sker inombords. Hon gör det på ett väldigt poetiskt sätt.

Översatta till svenska finns även Vegetarianen och Den vita boken, alla utgivna på Natur & Kultur.

Litteraturpriset 2024: Han Kang

Bild: Niklas Elmehed © Nobel Prize Outreach

”för hennes intensiva poetiska prosa, som konfronterar historiens trauman och blottlägger människans sårbarhet”

Han Kang föddes 1970 i Gwangju i Sydkorea. Hennes stora internationella genombrott kom 2007 med romanen Vegetarianen. Hon har skrivit både poesi och romaner, och bland annat skildrat en stor massaker som skedde i hennes hemstad 1980. Hon har arbetat som lärare i kreativt skrivande och också spelat in egna sånger.

Här nedan kan du se direktsändningen av tillkännagivandet i efterhand:

Kunskap baserad på vetenskap

Prenumerera på Forskning & Framsteg!

Inlogg på fof.se • Tidning • Arkiv med tidigare nummer

Beställ i dag!
Publicerad

Upptäck F&F:s arkiv!

Se alla utgåvor