Annons

Att maskinens utrustning är utbytbar gör att den kan användas i många olika syften. Den blåa klumpen som är fastmonterad just nu är ett aggregat för markberedning, det vill säga ett verktyg som river upp jorden innan nya träd planteras.

Bild: 
Luleå tekniska universitet

Luleåforskare banar väg för smartare skogsbruk

Ett världsunikt självkörande forskningsfordon tar sikte på framtidens smarta skogs- och jordbruk. Bakom bygget står forskare från Luleå tekniska universitet.

Annons

Publicerad:

2020-09-29

Tanken med projektet är detsamma som med all självkörande teknik – att utveckla maskiner som är mer effektiva och har högre precision än vi människor, i detta fall inom skogs- och jordbruk.

På vägen dit väntar många forskningsstudier, där maskinen som nu står färdig ska användas för att underlätta processen. Maskinen tog sex år att bygga och är den första i sitt slag.

– Målet är att ta fram teknik som andra aktörer kan kommersialisera. Därför har vi byggt maskinen för att lätt kunna byta komponenter, testa olika sensorer och olika sätt att ta sig fram i terrängen, säger Magnus Karlberg, professor i maskinkonstruktion vid Luleå tekniska universitet som lett projektet.

Ska underlätta skogsplantering

Ett tänkbart användningsområde är markberedning, när jorden görs iordning för plantering av nya träd. Forskarna vill testa om sensorer och algoritmer kan låta maskinen ta smarta beslut och bara markbereda där träd har störst chans att växa. På så vis undviker man att i onödan riva upp större områden av mark.

Begreppet ”självkörande” innebär att maskinen kan ta emot digitala instruktioner och sedan själv utföra arbetsuppgifter genom att samla in data från omgivningen.

– Redan i dag har vi projekt där vi testar att köra maskinen autonomt. Vi har även provat att automatisera delar av processen med markberedning, säger Magnus Karlberg.

Sensorerna genererar samtidigt mängder av data som används i forskningssyfte. Teoretiskt kan maskinen även öva och bli bättre på uppgifter över tid då den utrustats med teknik för maskininlärning.

Kan kommunicera via 5G

För att styra maskinerna över långa avstånd krävs kraftfull trådlös kommunikation med mycket bandbredd. Magnus Karlberg bedömer att 5G-nätet kan vara en möjlig väg framåt.

– Vi har 5G-master i vårt labb för att kunna testa om det fungerar, om det är för mycket lagg och så vidare, säger han.

Helt självkörande kommersiella maskiner ligger långt fram i tiden. Inte bara av tekniska skäl, utan även på grund av de säkerhetsmässiga och juridiska frågetecken som den nya tekniken för med sig.

Magnus Karlberg bedömer att förare om tio till 15 år kommer att kunna distansstyra flera delvis självkörande maskiner samtidigt. Maskinerna kan då på egen hand navigera runt i skogsterrängen medan föraren bara utför momenten som är svårast att automatisera.

Nästa steg är att kasta sig in de många forskningsprojekt som står uppradade varav ett handlar om ”precisionsskogsbruk”. Där är tanken att undersöka om sensorer kan göra maskinerna snällare mot sin omgivning, till exempel genom att känna av var det finns renlavar och skona dem från att trasas sönder i onödan.

Forskning & Framsteg berättar om fackgranskade forskningsresultat och om pågående forskning. Våra texter ska vara balanserade och trovärdiga, och sätta forskningsresultaten i sitt sammanhang för att göra dem begripliga. Forskning & Framsteg har rapporterat om vetenskap sedan 1966.