Neutrino pekar mot söndertrasad stjärna

En spöklik partikel som fångades vid sydpolen kan sannolikt kopplas till en dramatisk händelse: en stjärna som kom mycket nära ett supermassivt svart hål och slets sönder av tidvattenkrafterna.

Illustrationen visar hur en del av materian från en söndersliten stjärna samlas i en lysande skiva kring ett supermassivt hål, medan resten slungas ut i rymden. Området nära skivan kan fungera som en naturlig partikelaccelerator. Neutriner är de enda partiklar som kan ta raka vägen från källan till en detektor utan att avlänkas, och som därmed kan knytas till platsen där de fick sin energi.
Bild: DESY, Science Communication Lab

En neutrino med mer än tio gånger högre energi än partiklarna i jordens största partikelacceleratorer registrerades i neutrinofällan Icecube på sydpolen i oktober 2019. Astronomer använde instrumentet ZTF för att titta i riktningen neutrinon kom ifrån. De hittade den troliga källan 700 miljoner ljusår bort i stjärnbilden Delfinen, där en stjärna kommit för nära ett supermassivt svart hål och förintats.

Processen är en mycket extrem variant av samma fenomen som skapar tidvattnet på jorden: gravitationen drar så mycket starkare i den närmare sidan av stjärnan än i den bortre sidan att stjärnan slits sönder. Ungefär hälften av den söndertrasade stjärnan slungas ut i rymden, resten samlas i en skiva kring det svarta hålet där den hettas upp och strålar kraftigt. Strålningen hade redan tidigare uppfångats på jorden. Att en neutrino med hög energi kan förknippas med händelsen tyder på att systemet med den sönderslitna stjärnan kan fungera som en kraftfull naturlig partikelaccelerator.