Forskarstöd. Den ensamma planeten kan hjälpa astronomer att studera planeter längre bort, i främmande solsystem.

Nyupptäckt planet utan moderstjärna

Ensam himlakropp på gränsen mellan planet och brun dvärg.

2012-11-29

En ensam planet driver runt i rymden bara 100 ljusår från oss. Den har ingen sol. Förmodligen har den sparkats ut från en närliggande stjärnhop, en grupp unga stjärnor som tillsammans strömmar genom rymden. Den hemlösa planeten uppskattas väga mellan fyra och sju gånger mer än Jupiter. Om den är tyngre skulle den kunna beskrivas som en brun dvärg, en stjärna så liten att den inte kan tända.
Att skilja mellan en brun dvärg och en jätteplanet är svårt, eftersom ingen av dem lyser. Men den nedre gränsen för en brun dvärg har satts till 13 Jupitermassor. Enligt nya studier finns det sannolikt dubbelt så många sådana mörka himlakroppar i Vintergatan som det finns stjärnor.